Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7222 ggr
Fluffinen
3/12/16, 6:25 PM

Vad gäller vid jakt?

(Har skrivit samma inlägg på jakthundar iFokus, men tänkte jag kunde fråga här med)
Kanske är jag korkad som ställer denna fråga, men jag hittar ingen information om detta. Jag undrar nämligen vad kräver man ifrån hunden för att den ska få jaga? 

De regler jag hittar om när man vill jaga med  hund rör om hur hunden ska förhålla sig till jakten, men hittar inte vad för krav hunden har för att få delta i jakt. Måste till exempel en hund genomgå ett jaktprov för att få användas till jakt? Behöver hunden vara renrasig för att få användas i jakt? 

Jag kommer få hem en blandrashund mellan flatcoated retriever(mamma renrasig, pappa 70% ungefär), golden retriever o lite springel spaniel. De är alltså till största del fågelhund och jag och sambon har intresserat oss för jakt och skall börja ta jägarlicens snart, vi skulle då självklart vilja jaga fågel med våran hund, men vad är det som gäller för att få det?

Annons:
Lona
3/12/16, 10:39 PM
#1

Rent formellt krävs ingenting av hunden.
Om man inte har egna jaktmarker så kan det dock vara väldigt svårt att få komma med i ett jaktlag eller på en jakt om man inte har de rätta kontakterna - eller är snorrik och kan köpa in sig på jakter 🤑.
Har man inte en riktigt bra hund så lär man dessutom åka ut med öronen före och inte vara välkommen tillbaka.
Helt krasst, om ni vill satsa på den typen av jakt så köp en hund (jaktlabbarna är outstanding när det gäller retrieverjakt) med bra härstamning från en välrenommerad uppfödare med de rätta kontakterna så kan hen lotsa er i rätt riktning.
Ni har då även en helt annan möjlighet att komma med på kurser och träningar.

Vad har föräldrarna och övriga släkten till er kommande valp för jaktmeriter? Har de använts till praktisk jakt?
Annars är nog chansen att ni verkligen skall få en välfungerande apportör rätt liten, tyvärr.
Det krävs mycket jobb även med en hund med de rätta förutsättningarna, det handlar om så väldigt mycket mer än att hunden bara skall markera, hitta och komma tillbaks med viltet.
Det är dessutom en etisk fråga, det är givetvis viktigt att hunden jobbar snabbt och korrekt när det gäller skammat (skadeskjutet) vilt.

Om ni däremot främst vill ha just den här valpen och därmed en hund som eventuellt kan följa med på jakt så kör på. Ni kan ju alltid komplettera med en hund till senare 😃.

Välkommen till retrievervärlden 👍!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fluffinen
3/13/16, 3:58 PM
#2

#1 Tack för svar! 
Sambons far äger stora jaktmarker som vi har fått tillåtelse att jaga på ifall vi vill börja jaga fågel så på den punkten har vi inga problem med när de gäller jaktlag, tvärtom är vi väldigt uppmuntrade och nästan pushade till att gå med och jaga..

Vi har ju redan tingat valpen och den kommer hem till oss om 2 veckor, tanken var väll inte att vi ska "superjaga" med den utan mer som en hjälpsam kompis under jakten och att den ska få användning för dennes natur, alltså agera som apportör. Detta beror helt på hur resultatet av vår träning ser ut. Jag känner att om jag inte kan ha kontroll på hunden under jakt så kan den inte följa med heller, jag vill inte riskera en massa missöden pga tt jag är för godtrogen mot min hund. 
Men det krävs alltså inget som står på papper allstå att den får vara med och jaga, detta är väll lite förutsättningen om vi vill börja med att träna hunden att vara med på jakt till en början så det är därför jag undrar, åter tack igen för svar!

Men ja som du säger, skulle vi tycka de var jätte kul att jaga med hunden om den visar sig lämpa för det i viss mån så är nog chansen stor att de blir tillökning😉

Lona
3/13/16, 5:40 PM
#3

Nej, det krävs inget papper, licens eller så, mer än för er då givetvis 🙂.
Ett gott råd är dock att ha en erfaren hund med som backup när ni jagar in er hund, som kan ta in svåra fåglar. Man vet ju till exempel inte om ens hund tar skammat vilt förrän man står där med en skadad fågel/hare/whatever.
(Eller för den delen om ens hund plötsligt går helt bananas när det är "the real thing".)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fluffinen
3/13/16, 10:38 PM
#4

#3 Jo, vi hade tänkt träna med en person som jagar med sin hund för att få hjälp och som vi vet har tränat sina hundar så att vi har någon med erfarenhet som stöd.

Lona
3/14/16, 10:43 PM
#5

RÄTTELSE!
Nu kollade jag med min kompis och man behöver tydligen ett jaktkort (köps från Svenska Jägarförbundet) för att jaga med hund, även om det är på sin egen mark 🙂.
Hade jag ingen aning om, det slarvas nog rätt bra med det på sina håll…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fluffinen
3/15/16, 4:11 PM
#6

#5 Ja okej, tyckte väll att de var lite väl slappt om de verkligen inte krävdes något. Men ja tack igen! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: