Annons:
Etikettfoder
Läst 1681 ggr
Lexie82
2016-02-08 23:31

Torrfoder som inte är snordyrt?

Det är en jäkla djungel där ute.. Har ni några tips på torrfoder som är bra utan att vara dyrt? Finns det ens?

Jag har en 3-årig goldenhane, hyfsat låg aktivitetsnivå.

Annons:
nickiee
2016-02-08 23:38
#1

ica maxi har ett för under 100 kr 10 kg axess basic 93 eller 95 kr va det

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Fridaaaa
2016-02-08 23:41
#2

Standart :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2016-02-09 01:00
#3

#1 Är det nå bra då?

#2 Jag har hört både bra och dåligt om det, så är lite skeptisk. Och det finns inte i någon butik häromkring, och helst vill jag slippa köpa online.

nickiee
2016-02-09 06:46
#4

jag är nöjd med det har en grand danois

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Fridaaaa
2016-02-09 10:24
#5

Axess är skitfoder innehållsmässigt.
Måste du ha torrfoder? Tänker, färskfoder är bra.

Köper man med skitinnehåll går det åt mer = blir inte så myket billigare. SAmt större risk för sjukdomar mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2016-02-09 15:59
#6

#5 Alltså, jag vill inte på något sätt låta otrevlig, men jag vill inte ha färskfoder. Jag vill ha torrfoder, och det blir jättesvårt att hitta bra svar om torrfoder när ALLA trådar om torrfoder spårar ur med folk som tjatar om färskfoder. Jag vet, färskfoder är bra, men det är inte för alla.

Annons:
Fridaaaa
2016-02-09 16:04
#7

#6 Ja jag frågade bara om du måste ha det, bara att svara ja eller nej ;) 
Nej inte för alla men för många :)

Men tyvärr kostar bra torrfoder mer, vet själv (har till stor hund, då hon inte kan ha färskfoder). Och då är standart det bästa till bra pris.
De med massa spannmåls ect är billigare men sämre för hunden och går åt mer också, sp blir inte så mycket billigare,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2016-02-09 22:04
#8

Attans, skrev ett långt inlägg och klickade bort det 😕.

Jag har faktiskt aldrig märkt någon större skillnad när det gällt hur mycket foder som går åt beroende på om hundarna ätit skitfoder eller kvalitetsfoder, inte heller har avföringen skilt sig nämnvärt till mängd eller konsistens (utom när de gick på Standardt, då var det katastrof).

Men - alla hundar är individer och det som passar den ena passar inte den andra.

TS; har du några speciella önskemål när det gäller fodret?
Något det ska eller absolut inte ska innehålla? Är det ok med spannmål? Ska man komma ner i pris så innehåller de flesta foder mer eller mindre spannmål.
Det billigaste spannmålsfria fodret jag hittat är Simpsons Premium - men det måste beställas från Zooplus.se  Funkade väldigt bra på min labbe dock.
Vad är rimligt pris för dig?
Vilka foder kan du få tag på utan att behöva beställa tror du?
Har din hund några speciella behov (klåda, dålig päls, svår att hålla i hull och så vidare)? Är han kräsen eller äter han "vad som helst"?

Vad äter han nu och hur tycker du att det funkar?

Det är lite hysteri med foder nuförtiden, jag har egentligen bara två krav oavsett innehåll;
- Hunden skall äta det (gör ingen nytta i matskålen eller i soptunnan oavsett hur bra innehållet är)
och
- Hunden skall funka bra på det

Vissa hundar funkar suveränt på Doggy men inte på de mer välrenommerade fodren, för andra är det tvärtom.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lexie82
2016-02-10 00:23
#9

#8 Jag är inte särskilt hysterisk med var torrfoder får och inte får innehålla, men just nu äter han ett löjligt billigt foder (för att jag oförberett blev utan lön förra månaden), men nu är lönen tillbaks och jag är väl mest ute efter vilka av de billigare fodren som är "minst dåligt". Jag är villig att betala 4-500kr för en stor säck, men när det börjar närma sig tusenlappen så börjar det kännas löjligt dyrt.

AnneN
2016-02-10 00:53
#10

Kikat på http://www.olivers-petfood.se/?

Ger min hyfsat aktiva labbe Oliver´s Active Grainfree, han äter mellan 250-300g/dygn beroende på aktivitetsnivå och vad han fått i övrigt att äta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lona
2016-02-10 01:04
#11

#9, Jag menade inte att du var hysterisk utan att det råder någon slags allmän hysteri 🙂.
Ger man inte BARF eller färskfoder så är man djurplågare, typ. Och om man ger torrfoder så är det en handfull märken som anses vara ok, annars borde man mer eller mindre inte få ha hund…
Ok, lite överdrivet men i en del forum och FB-grupper så dras det verkligen till sin spets, det här med foder!

Vi har kört Halla till våra labbar (och borderterriern) det senaste året och det har funkat bra, även under jaktsäsongen. Jag gillar väl egentligen inte att det är majs i men, som sagt, det funkar bra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lexie82
2016-02-10 02:16
#12

#11 Jag förstod hur du menade, och håller med fullständigt. =) Ska kika på Halla. Varför gillar du inte att det är majs i?

Upp till toppen
Annons: