Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 2553 ggr
Patriszija
1/18/16, 9:46 PM

Flatcoated retriever

Hej! jag hittade precis hit och är super glad över det då vi precis skrivit upp oss på intresselistan för en flatte - kull till våren! Har läst på allt jag kan komma över, tittat på rasen i några år och för ett par veckor sedan hälsade vi på rasen på mydog. Vi i familjen blev om möjligt ännu mer förälskade i rasen och individerna som stod i rasmontern så det blev faktiskt den kenneln vi kontaktade också ^^. Nu vill jag gärna bli bombad med bilder och berättelser/erfarenheter som ni har av denna underbara ras!

Annons:
tulinia
1/19/16, 7:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en 13 veckors flat här hemma. 
Vi har nog aldrig skrattat så mycket som vi har gjort under tiden han har varit här, vi har nog aldrig sprungit så mycket fram och tillbaka heller. 
Han älskar att sno saker. Strumpor, bestick, skor, kuddar, filtar, täcken, kläder, ja allt som han kan bära. 
Han äter allt, det är som att ha en levande dammsugare både när vi är hemma och ute på promenad. 
Stenar och löv är storfavoriten. I början petade vi ut allt ur hans mun, nu tänker jag mer "är det lättsmält så får det åka ner" 
Stenar, fimpar, bajs, snus och liknande får man dock pilla ut ;)
Han älskar även att bära på saker, så numera han vi alltid någon form av apport med oss ut som han kan bära på för att undvika ovälkomna saker i magen.

Han är otroligt Cool. Det finns ingenting som är jobbigt. Han sover hela nätterna, inga problem att åka bil, han känner sig som hemma vart vi än kommer, vi får klippa klor och pilla i öronen och klämma och känna så mycket vi vill på honom.
Han bryr sig inte om smällare och ljud utanför lägenheten ignorerar han.

Om jag fick välja ras igen så hade det lätt blivit en flat till.
Han är helt underbar på alla sätt och vis. Otroligt lättlärd och följsam. 
Han älskar att ligga i famnen och kramas, vill gärna vara nära men ingenting som är jobbigt, han kan ligga själv på sin filt och sova lika gärna som han kan ligga i sängen.
Otroligt mycket energi, och ett tips är att börja med hjärgympan tidigt. 
Han hittar redan på egna hyss om han tycker att han har tråkigt. 
Inatt vaknade han vid fyra tiden och ville gå ut, jag gick runt sängen för att hitta mina kläder och trampade i den STÖRSTA pölen någonsin. 
Jahapp, varför hade inte han sagt till? 
Nej de va inte kiss… Han hade doppat en strumpa i vattenskålen och tryckt ut allt vatten på golvet. 

Värt att tänka på är att han älskar allt och alla. Spelar ingen roll bara det är en levande varelse så vill han fram och pussas.
Det är så mycket kärlek i den här lilla hunden. 
Så det är mycket träning i att inte hälsa på allt. 

Idag ska vi åka tåg, får se hur det går ;)

Patriszija
1/19/16, 2:55 PM
#2

Åh det låter som en helt underbar liten krabat :D!! Nu längtar jag ju ännu mer haha, låt det bli vår fort! Det ska bli då underbart att få en hundras som älskar allt o alla till skillnad från min nuvarande blandning som bara gillar dom han känner, med undantag för barn för då gillar han alla haha ^^. Träna hubd är mitt största intresse så det ska bli så kul att få komma igång igen! :) Försökte tävla med min blandis men han har inga nerver för det. Uppfödaren skrev att de bjuder in sina valklpare att testa på lite jaktträning så det ska bli väldigt spännande :). Hoppas tågturen går bra men det tror jag nog med en sådan liten sötsak :D!

tulinia
1/20/16, 2:21 PM
#3

#2 han är underbar :) 
Och han förvånar hela tiden.
Igår på tågresan så sov han nästan hela vägen, det tar ändå 40 min.
Han tittade intresserat på alla människor men det var ingen som han försökte gå fram till.
På promenad i storstaden gick han fot nästan hela tiden.  visst det gick åt mycket köttbullar och korv, men min lilla skrutt gick fot!
Är så otroligt lycklig att min lilla valp har fattat någonting av det som jag försöker träna honom ;) Mina förhoppningar om lydnadstävlingar fick en liten boost :D

Upp till toppen
Annons: