Annons:
Etikettfoder
Läst 2184 ggr
Indianien
12/20/15, 6:14 PM

Vilket foder och hur tidigt kan jag byta

Hej!

Om jag säger "en åtta veckor gammal Golden Retriever hane", vilket foder pekar du på då, om det får kosta precis hur mycket som helst? Jag önskar konkreta välmotiverade svar. T.ex. "Foder X innehåller X som inte är bra för njurarna, men innehåller där emot X som är väldigt bra för tarmfloran." Eller rent utav bara nackdelar, om fodret faktiskt inte verkar ha några bra egenskaper. Fördelar mottages också givetvis!

Jag är väl införstådd med att det till stor del även är individuellt, och att alla foder inte passar alla magar. Jag är inte intresserad av billiga foder så som euroshoppers/eldorado, men fodret får gärna ha ett schysst pris!

Jag vill också gärna få bukt på frågan:
Vid vilken ålder man får lov att (gradvis) byta foder, om man skulle vilja det? Jag har förstått att det kan vara skadligt att byta ut detta för tidigt, för att man förstör balansen i magen på dem små.

Annons:
Fridaaaa
12/20/15, 6:16 PM
#1

Färskfoder! Mer naturligt för hunden, finns i olika smaker och märken 🙂
Har man mycket plats i frysen kan man köpa mycket = billigare per kilo.

Sedan råa ben till det för tänderna :) 

Jag hade börjat byta 3-4 veckor efter att hunden kommit hem till en :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
12/20/15, 6:27 PM
#2

Barf. det finns vetenskapliga belägg för att barf ökar tandhälsan, sedan kan man köpa det närproducerat utan ingredienser som rest halvvägs runt jorden. Barf kan bli riktigt billigt, man köper de bitar som vi människor inte vill ha, som inälvor, tungor, hjärnor och trynen. 

Med barf är det lätt att anpassa maten efter hunden och dessutom variera enormt, man kan även bena ur kycklingen man själv ska äta och ge hunden skrovet, så man minskar på sopberget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Indianien
12/20/15, 6:42 PM
#3

Jag är inte jätteintresserad av barf, om sanningen ska fram. Min motivering till det är att jag ogillar något oerhört att hantera rått kött. Jag borde ha nämnt detta i trådstarten. Men jag tackar för bra info!

Indianien
12/22/15, 4:12 PM
#4

Ingen som har något tips på foder? Eller någon invändning om något speciellt märke eller innehåll? Inga "se upp för" eller "leta efter"?

vallhund
12/22/15, 5:48 PM
#5

Kolla Ziwi peak, K9 Naturals, Taste of the wild.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Indianien
12/22/15, 7:58 PM
#6

#5 Jag menar inte att var oartig, men det finns en anledning till att jag strök under "Jag önskar konkreta välmotiverade svar." i huvudinlägget. :) Du får gärna utveckla ditt svar. Vad är det som gör att dessa fodren sticker ut ur mängden?

Annons:
vallhund
12/22/15, 9:14 PM
#7

Dom två första är frystorkade, det är i princip BARF, fast torrt så man behöver tillsätta vatten.

Nackdelen är att de tillverkas på andra sidan jordklotet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Indianien
12/22/15, 9:27 PM
#8

#7 Okej! Ja ur ett miljöperspektiv är det kanske inte det klokaste valet. Men det är bra att det finns frystorkat också. Tack så mycket för tipset!

tulinia
12/23/15, 10:12 AM
#9

Jag använder Acana puppy large breed till min flattevalp på nio veckor. Uppfödaren använde det också, men vi diskuterade väldigt mycket foder och jag har läst och läst och läst.
Det innehåller väldigt lite spannmål. Det ända är ångkokt vete. De har även vuxenfoder utan spannmål.
Jag har även tittat på taste of the wild torrfoder. Men det är lite "för bra" så jag är rädd att valpen kommer att växa för fort. Tror det passar bättre till valpar som lever under andra förhållanden än en "lägenhetsvalp", även om vi rör på oss mycket är det inte samma sak som att springa lös ute på landet.

Jag vill inte heller barfa eller köra på färskfoder, mest pga platsbrist i frysen och att jag inte har rätt kunskaper.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, detta med foder är en labyrint. Men jag är nöjd, och Felix är nöjd, så jag ser ingen anledning till att byta.

Upp till toppen
Annons: