Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 6119 ggr
Hiro
2015-12-14 19:37

Tips på kennel

Ingen valp sökes nu på flera år troligen men söker efter personliga erfarenheter av olika kennlar och jag vill veta vad du rekommenderar och gärna varför. Jag är väl medveten om att SKK-köpahund och vill inte ha tips om att kolla kennel där.

Jag har i nuläget en jaktlabbe tik och funderar i framtiden att skaffa en till labbe.
Då min nuvarande har rädslor som även visat sig hos ett kullsyskon (som jag känner till, kan misstänka att det finns flera…) från en annan kull med samma föräldrar vill jag kolla efter en ny kennel.

Jag söker en jaktlabbe/dp, utseendemässigt önskas en hund  av smalare ganska högställd modell och gärna ganska hög i manken. Får man vara petig har jag större intresse på en guling denna gång men föds en bra svart så tar man ju den ;)

- Bra HD/ED status och ögon naturligtvis.
- Inga kända sjukdomar som verkar finnas utbrett specifikt inom kenneln.
- Mycket föremålsintresserad
- Gilla människor
- Gillar nära socialt umgänge med människor (då jag märkt att många labbar inte gillar det både personligen och genom andra, gäller både uts och jakt).
- Väldigt mycket arbetslust
-  Titlar är alltid plus (som ni kanske kan misstänka så är uts meriter inte av större intresse i detta fall)
- Trygga
- Miljöstarka
- Inte översexuella
- Uppfödaren skall se till att ha sina hundar på ett eller annat sätt beteendetestat sina hundar som är registrerat på hunddata typ BPH
- Skottfasta
- Mycket will to please
- Tydlig av och på knapp (Vilket jag naturligtvis vet är något som man kan träna men alltid bra om hunden har en naturlig grund som man kan bygga på)

Jag kommer använda hunden till det mesta, vissa saker saknar jag med min nuvarande då hennes rädslor begränsar vårat tränande rejält.
Rally, lydnad, spår, specialsök och agility står högt på listan och troligen praktisk jakt kommer stå på listan. Drag hade jag tänkt köra med nuvarande men det går inte så drag hade varit väldigt kul att köra.

Tror det var allt, mer kanske skrivs i kommentarerna

Tips? Om du inte kan "svara" på mina önskemål så rekommendera ändå för jag älskar att kolla kennlar haha, alla tips mottages med öppna armar så länge det inte är en utpräglad vänstervarvare! :)

Annons:
LuLeLo
2015-12-16 12:03
#1

Jag tipsar dig att kolla specifika kombinationer istället för kennlar, då dåliga kennlar ibland kan ta toppenkombinationer medan bra kennlar kan ta sugiga kombinationer. Du verkar vilja engagera dig stort inom hund varför en riktigt bra hund är extra viktigt, och största chansen att få en sådan är genom att hålla koll på individer och linjer.

Tass Josephine

Hiro
2015-12-16 16:42
#2

Jo det är jag medveten om men är enkelt att kolla på kennlar som verkar producera bra hundar och utgå därifrån då jag tycker det är svårt att direkt gå på individ/kombinationsnivå direkt :)
Kollade igenom alla kennlar nämnda på SKK/köpahund då jag kollade lite på Aussies som också intresserar mig men där är det enklare så jag gick först genom alla kennlar och gallrade ut de som endast prioriterade utställning och de som bara prioriterade arbete och där ifrån kollade jag mer på individerna :) Aussies är en mindre ras så där gick det bättre men det är löjligt många labbar haha xD

LuLeLo
2015-12-17 10:33
#3

#2 Dock skulle jag ändå säga att det är skitsvårt att finna en aussie som stämmer bra överens på dina krav, finns flertalet brister även hos dem som avlar för bruks och vallning. Vallarna kan ha större problem med rädslor (själv börjar jag se det som mönster att riktigt vallavlade hundar är känsliga för ljud, säkert just för att kunna bli mer lättstyrda under vallet), och sen har jag sett större brister även hos de som nått riktigt högt och kanske räknas som bland Sveriges bästa aussies.

Problemet med jaktlabbar eller jaktraser öht är att mentalbeskrivningar inte skattas särskilt högt av uppfödarna då de anser att alla de egenskaper som är viktiga i jakten kommer fram från jaktprov, men precis som du säger, så kan skotträdsla, reservationer och rädslor finnas ändå som inte visas under jaktprov.

Denna labbe, från Svartalfwen (en kennel jag tycker verkar riktigt bra, även om de mest satsar på flatte), verkar riktigt bra. Meadowlark Dipper

Tass Josephine

Hiro
2015-12-18 08:43
#4

#3 Jag tycker jag hittade några bra hundar som verkar uppfylla mina krav men labbe är mer aktuellt i nuläget.
Jo, jag vet att problem finns med att man inte bryr sig om vissa grejjer men brister finns överallt, därför måste man söka djupt och kolla på mycket skott tester. Ska kolla in kenneln, tack :)

LuLeLo
2015-12-18 23:18
#5

#4 Ja precis, men det är ju svårt att titta på tester som inte finns. Tror du får förlita dig en del på uppfödarkontakt och vad andra känner till om kennelns hundar ifall du hittar en intressant hund som inte har genomfört något mentaltest. Härligt att du lyckades finna några bra aussies! Ännu bättre är det om de aussies du funnit har en relativt stabil och jämn linje bakom sig, så inte just den individen lyckades bli superbra bland dåliga släktingar.

Lycka till i ditt letande, hoppas att andra som är mer insatta i jaktretrievervärlden kan komma med sin erfarenhet av kennlar och hundar och på så sätt ge nya perspektiv och komplettera för ett eventuellt avsaknad mentalbeskrivning.

Tass Josephine

Hiro
2015-12-19 09:02
#6

#5 Jag tycker att det är i princip ett kriterie för avel att hundens ska ha genomfört någon typ av mentalitetstest och jag är väl medveten att föräldrarna kan "luras" haha. Min labbe blir lätt osäker medans hennes mamma, mormor, helbror från annan kull och moster såg ut att vara väldigt stabila då jag var på kenneln :/

Tack ;)

Annons:
vallhund
2015-12-20 10:23
#7

Jag skulle inte sälja valp till någon som idiotförklarar alla uppfödare,

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hiro
2015-12-20 12:50
#8

#7 Ursäkta?

LuLeLo
2015-12-20 21:51
#9

#7 Det var väl ändå att tolka in mycket mellan raderna? Dessutom i sånt mån som jag inte alls tror TS står bakom. Inte konstigt alls att TS vill att avelshundarna är mentalbeskrivna och inte alls konstigt att TS ser alla de problem som lätt kan undvikas genom en mentalbeskrivning. Sen, visst, urvalet av kombinationer som passar TS krav krymper betydligt med krav på mentalbeskrivning, men, det är absolut inget konstigt krav!

Tass Josephine

vallhund
2015-12-21 17:34
#10

O så var det det där med att läsa mellan raderna när man inte förstår skrivna ord. Jag har aldrig, vare sig på internet eller IRL påstått att avelsdjur inte behöver mentalbeskrivas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LuLeLo
2015-12-21 18:38
#11

#10 Nähä, om det nu inte var nått konstigt med kravet på mentalbeskrivning, vad är det då du stör dig på? Citat?

Tass Josephine

Nikklador
2016-02-08 09:48
#12

Jag valde min uppfödare på grund av hon för det första var mycket trevlig när vi pratade redan första gången. Sedan hade vi flera efterföljande samtal som var lika intressanta och trevliga som det första. Sedan ringde jag SKK för att höra om uppfödaren vilken de endast hade gott om att säga samt att de verkligen kunde rekommendera uppfödaren.

Uppfödaren har mycket mycket lång erfarenhet av rasen och uppfödningen har gått i arv. De har erfarenhet av jaktprover, utställning och mycket mera av labbar. Deras hundar är friska så långt tillbaka som jag har orkat söka samt att de endast avlar på helt friska djur med extremt bra mentalitet vilket betyder oerhört mycket för mig. Jag kan också säga att jag har aldrig haft en så lugn och trygg hund, folk tror inte att det är sant när det träffar henne, hon är dessutom fortfarande en liten valp och är så trygg och lugn i sig själv. Jag ställde dessutom speciella krav när jag skulle välja uppfödare och hund då jag kommer att ha henne i tjänst när hon blir äldre =)

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Lona
2016-03-12 23:13
#13

Sent svar men…
#3, Svartalwen har dock inte fött upp några labbar alls och Dipper har inga avkommor 🙂. (Fast helt OT så har jag haft en halvbror till honom, samma mamma ❤️.)
Meadowlark som Dipper kommer från har väldigt bra hundar men säljer bara till jaktintresserade. Även Searover som Dippers mamma kommer från har bra hundar men ingen av de kennlarna gör MH/BPH på sina hundar.

TS; Det är rätt svårt att hitta bra jaktlabbekennlar som dessutom gör MH eller BPH. De flesta uppfödarna resonerar helt enkelt så att om hunden går bra på jakt (eller möjligen jaktprov) så är det en bra hund, punkt.
Dessvärre är det ju så att rätt mycket rädslor och annat kan döljas på jakt när hunden är heltänd så att säga, till exempel har min kompis en hund med sociala brister i vardagen - men han är klockren på jakt och bryr sig då heller inte om folk.
Min förre labbe hade svårigheter med andra hanar, men var en suverän jakthund och brydde sig då inte ett dugg om andra hundar, ens om de skickades på samma fågel.
Han gick dock inte i avel (klokt beslut) men en mindre petig uppfödare hade säkert kunnat tänka sig att ta en kull.
En del av dessa problem ligger förmodligen även i att en stor del av vår jaktlabbeavel bygger på brittiska och irländska hundar och där hålls de på ett helt annat sätt.
Man märker givetvis inte sociala och en del andra brister när hunden bor i hundgård och bara tas ut för träning och jakt.

Har du kikat på Rasdata.nu? Samma info som Hund- och Avelsdata men mer lättöverskådligt.

Skulle jag köpa en jaktlabbe till så hade jag sannolikt köpt en till från Thorsvi, även om min Nikka har sina jaktliga brister så är hon en väldigt stabil hund och det talar faktiskt för dem att de inte satte henne i avel.
Uppfödarna är dessutom fantastiskt trevliga och har lång erfarenhet.
Meadowlark har som sagt också bra hundar och om jag skulle ha en ren jakthund hade det varit en väldigt stark kandidat. De säljer som sagt inte till icke jaktfolk, oftast inte ens till de som visserligen jagar men även gör annat med hunden (agility, bruks osv).

Tror faktiskt att det kan vara lättare att hitta en dp-labbe som har härstamning med dokumenterat bra mentalitet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
vallhund
2016-03-13 02:16
#14

#12 Tillåt mig tvivla på att SKK rekommenderar enskilda uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
2016-03-13 10:01
#15

#14, I synnerhet som kenneln numera inte har så jättemycket att hurra för, särskilt inte HD/ED-statistiken som rent ut sagt är rätt usel. Har dock ingen aning om mentaliteten på hundarna men den verkar inte så utvärderad den heller (med tanke på att det var det som var önskvärt av TS).
Å andra sidan har SKK synnerligen konstiga uppfattningar om vad som är "bra avelsresultat" ibland, men jag tror inte heller att de rekommenderar enskilda uppfödare.
Däremot kan de säkert tipsa om uppfödare som uppfyller SKKs eller rasklubbens minimikrav - som tyvärr ofta är alldeles för låga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: