Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 4888 ggr
fridarebecka
2015-03-03 14:06

Jaktlabbe aktivering

Min syster är inne på att skaffa labrador av jakttyp, och spontant känner vi att rasen skulle passa henne, och det gör även uppfödaren som hon kontaktat.
Det skulle vara kul om ni här inne med jaktlabrador ville dela med er av vad ni gör med era hundar? 🙂🐶

Annons:
Cireea
2015-03-03 14:10
#1

Nu har ju vi en labbemix (mest jaktlabbe) och hon älskar att söka. Då får hon jobba med nosen och så kan man ju gömma godsaker lite klurigt så hon får jobba extra när hon ska hitta dom 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[amazingdogs98]
2015-03-08 11:59
#2

Jag tävlar i agility och rallylydnad med min jaktlabbe. Men vi tränar även uppletande, tricks, spår m.m. :-)

Lon@
2015-03-10 19:15
#3

Just nu är båda mina jaktlabbar konvalescenter så vi sysslar mest med att träna upp fysiken igen men när de är igång så tränar vi jakt några gånger i veckan. Under säsong så jagar hanen ofta varje vecka med sin husse, tanken är att tiken också skall göra det så småningom.
Förutom det så är de nästan alltid med i stallet och får när det passar även följa med på ridturer.
Vi tränar också lite rallylydnad och diverse trams/tricks, tänkte även spåra med dem nu när de får röra sig lite mer men ännu inte springa fritt.

Skaffade egentligen den första labben - tiken - för att köra brukssök och agility men jakten var så otroligt rolig att allt annat hamnat i skymundan. Hanen flyttade in här i höstas då han var skadad så vi har inte kört ihop så länge än.

Har man en jaktlabbe så är ju jag av åsikten att man skall i alla fall träna jakt med den och helst även jaga praktiskt med dem också.
De gillar visserligen all form av arbete men det är lätt att se att de verkligen älskar jakten och det är fantastiskt att se en hund utföra det arbete den så att säga har i generna sedan många generationer tillbaka 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sugiyama
2015-04-01 16:38
#4

Tränar jaktapportering. Man behöver inte jaga för att träna det. Vill man tävla utan att använda vilt finns working test. Utöver det så tränar och tävlar jag sök. Det är bra för då får man leta människor, föremål och träna lydnad.

[Wraith]
2015-04-09 17:55
#5

Om man köper jaktlabbe så är ju jaktapportering något som man borde syssla med. Man behöver inte tävla eller jaga, men köra med dummys funkar bra och hunden får utlopp för det den är avlad för. Har en annan retrieverras och har noll intresse för jakt, men det är skitkul att träna jaktapportering med dummys och även dött vilt. Hade varit kul att starta på prov med. Finns inget häftigare än att se en hund göra det den är avlad för!

Men rasen funkar ju typ för allt (inte riktigt då) man kan tänka sig. Lydnad, bruks, viltspår, agility osv. Men köper man en riktigt jaktlabbe från jaktapporterande föräldrar så borde man själv vara intresserad av det. Annars borde man leta annan ras eller nöja sig med en showvariant, men jag skulle aldrig rekommendera någon köpa showvarianten av någon ras.

Hiro
2015-04-14 19:26
#6

Jag kör mest rally lydnad men även lite tävlingslydnad, agility, spår, sök, budföring samt trickträning ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: