Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 3290 ggr
jenny003
11/12/14, 8:43 PM

Golden kennlar

Kan någon tipsa på golden kennlar i Norrland.

Har haft golden retriever förut och har tänkt skaffa igen.

Jag är inte jakt intresserad men jag kommer såklart träna med den.

Tacksam för tips

Annons:
Stormblomma
12/14/14, 9:11 PM
#1

Vad vill du ha för typ av golden? Det finns ju flera olika inriktningar.
Sedan tycker jag att det är synd att begränsa sig geografiskt. Vilken kull som passar dig bäst och vilken uppfödare du klickar bäst med kommer ju inte vara geografiskt anpassat och bör i min menings inte prioriteras bort :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Wellcraft
12/16/14, 10:37 AM
#2

Är TS inte jaktintresserad bör hen köpa en showavlad golden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenny003
3/7/15, 5:56 PM
#3

Om man köper en valp från en kennel som har jaktmeriterade hundar kommer valpen då som jag köper ha i psyket att jaga eller blir det bara en jaktintressead hund om jag tränar den till det?

Wellcraft
3/8/15, 1:12 PM
#4

#3 Det blir en  otroligt aktiv hund, förmodligen med mycket apporteringslust, men oftast finns det mycket fågelintresse överlag.
Man skaffar inte en jaktavlad hund om man inte vill jaga, det finns bättre raser att  välja på då.
Tyvärr har både  jaktgolden och ännu värre, jaktlabben blivit någon slags trend att skaffa - som helt ointresserad i jakt-  bara för att man vill ha en hund som skuttar bra på agilitybanan eller liknande, vilket inte är särskilt bra alls då de andra två typerna i princip redan är förstörda.

En jakthund har alltid någon form av jakt i skallen, som inte går att träna  bort- finns dock undantag.
Men jag upprepar, ingen jakthund om man inte är intresserad av jakt - eller tävlingsapport på hög nivå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: