Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 2936 ggr
loinia122
10/20/14, 3:59 PM

Funderar på att skaffa en tollare

Hej!

Jag och min sambo går i skaffa hund-tankar just nu och har börjat fundera på att skaffa en tollare. 
Då ingen av oss har haft en hund tidigare har vi därför lite frågor: 

  • Kommer hunden fungera i vår lägenhet (2:a på 65kvm)? 
  • Kommer vi kunna lämna hunden på dagarna och komma hem på lunch och gå ut med den (förstås efter vi har lärt den att vara ensam)?
  • Hur lång tid tar det innan hunden kommer kunna vara ensam? Jag studerar för tillfället och har mycket tid att vara hemma, men kommer vara färdigexaminerad om 1,5 år.
  • Hur mycket aktiviteter behöver man egentligen ägna sig åt med hunden? Räcker det med promenader och lite lekar (som att kasta en pinne) eller behöver vi göra något mer avancerat med den? Ge gärna exempel! Hittar så olika svar överallt. 
  • Har läst att vissa tollare skriker mycket, är detta något som ni har upplevt som ett problem? 
  • Fungerar hunden bra som sällskapshund? 

Uppskattar även allmänna råd. Har läst på om hunden på SKK och lite andra sidor, men tänker att man aldrig kan ha för mycket information!

Annons:
Wellcraft
10/20/14, 10:40 PM
#1

Tollaren är absolut ingen sällskapshund.
Rasen måste få jobba med ordentliga, meningsfulla uppgifter - ofta.
Viltspår, vattenapport, sök, spår, agility funkar väldigt bra.

Hur lång tid det tar innan hunden kan vara själv handlar om individ och er träning, vissa hundar kan aldrig vara ensamma oavsett hur den tränats.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

loinia122
10/21/14, 8:51 PM
#2

Okej, då får vi nog kolla efter en annan ras.

Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: