Annons:
Etikettfoder
Läst 2974 ggr
Cireea
8/26/14, 6:03 PM

Hur ofta ska hon få mat?

Jag undrar hur många gånger per dag en valp på 8 veckor ska få mat samt i vilken mängd man bör ge?

Hur länge ska man ge den mängden och när ska man ändra mängden? Hur mycket ska man ändra med? När ska man ändra antalet gånger per dag som valpen ska få mat? (Om man nu ska ändra det) 

Jag har aldrig tagit valp ända från början och är därför lite osäker på det här med mängden mat och hur ofta. 

Spydiga och elaka kommentarer undanbedes 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Wraith]
8/26/14, 8:46 PM
#1

Det finns nog lika många svar som det finns hundägare ;) Alla sätt funkar så länge hunden får mat och håller sitt hull.

Hur mycket din valp ska ha beror på ras, eller rättare sagt storlek.

En vanlig rekommendation är 4 gånger per dag fram till 3-4 månader, sen ner till 3 gånger till ca halvåret och därefter 2 gånger per dag.

Jag gav 4 gånger per dag fram till 3 månader, sen ner till 3 gånger några veckor och nu äter han bara 2 gånger per dag, han är ca 4 månader.

Fick du ingen rekommendation från uppfödaren?

Mängden mat anpassar du efter hunden, om hunden blir för rund så dra ner och om hunden inte lägger på sig så höj mängden.

Cireea
8/26/14, 8:50 PM
#2

Jag har inte hämtat valpen än och dom har inte börjat äta själv än så därför har vi inte hunnit prata om matdelen än 🙂

Hon sa att man skulle använda valpfoder i ett år och valpen kommer äta pedigree junior. Mer än så kunde hon inte säga än då valparna fortfarande är små. Men jag har läst en del på internet och de flesta säger som du skrivit, på ett ungefär. Sen är ju sunt förnuft också viktigt🙂

Valpen är förresten en labrador blandning, dock mest labrador då mamman är ren labrador och pappan blandning mellan tre. (Labrador/golden/stövare) 

Hur mycket tid bör det gå mellan varje portion när man ger 4 gånger per dag?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Wraith]
8/26/14, 9:06 PM
#3

Dela bara upp målen jämnt under dagen, tex 8-12-16-20, så gjorde jag. Men visst kunde det variera lite så det var inte exakt på timmen, eller exakt 4 timmar mellan.

Tror uppfödaren kommer ge råd om hur mycket valpen ska få, så fortsätt ge så mycket som uppfödaren har gjort. Sen ökar du på lite varje vecka, bara några extra kulor (om du ger torrfoder) och ser hur hullet håller sig.

Cireea
8/26/14, 10:21 PM
#4

#3 Tack för tipset :) 

Jo jag tror absolut jag kommer råd av henne men jag har verkligen oroat mig och behövde lite tips och råd som kunde stilla mitt sinne, nu har jag fått så pass bra svar (även på hundar.ifokus) att jag kan sova i lugn och ro inatt! 🙂

En sista fråga dock, hur många dl ger man en valp i början och hur mycket ökar man med? Bör jag gå efter det som står på förpackningen bara?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Wraith]
8/27/14, 5:14 AM
#5

Använd det som står på förpackningen som en referens, men men som sagt kolla på din hund. Det som står på förpackningen är bara en rekommendation och behöver inte passa varje hund.

Jag gav till en Border Collie valp ca 1 dl vid 8 veckor, ökade med några kulor per vecka, kanske 5-10 st. Sen skippade jag torrfodret och nu äter han färskfoder, ca 170 gram/2 gånger per dag.

Upp till toppen
Annons: