Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 3702 ggr
JonnaCecilia
8/23/14, 11:11 PM

Labrador som sällskaps-och servicehund

Hej. Jag längtar ihjäl mig efter en labrador, växte upp med en labrador/goldenmix, men hon hade nästan bara labbe i sig och var helt underbar. Väldigt speciell och intelligent hund, ni vet, en av de där riktiga pärlorna man stöter på då och då som påverkar alla i sin omgivning positivt… Iallafall, spola fram några år och jag är tyvärr kroniskt sjuk och rätt mycket funktionsnedsatt. Har börjat kolla en hel del på labradorer, kennlar osv och tänker att i framtiden skaffa en labrador som sällskaps-och servicehund. Det blir inte än på ett år eller två, min livssituation måste stabilisera sig först, men eftersom jag drömmer så mycket om min framtida labrador tänkte jag höra om det är någon som är villig att dela med sig av sina erfarenheter av labradorer - i allmänhet för att de är så härliga, och speciellt som jobbande hundar. Har kollat lite på typerna och tänker att dual purpose måste vara bäst för detta? Räcker det att de får hämta saker åt mig och jobba för mig eller har de starkare jaktanlag? Kommer ju bli mycket apportering, dels i service-grejen och dels med boll för springande då elrulle inte springer så bra på ängar ;-) Har dock sambo som kommer hjälpa till med motionen och vi väntar tills vi kan ge hunden det den behöver. Just nu har jag så mycket utredningar och grejer att jag inte har energi åt en valp, men jag hoppas att det är bättre om ett år eller två. Ska flytta tillbaks till min hemstad Varberg i vinter och kommer då ha trädgård och bo ett stenkast från äng o skogsdunge. Dessutom nära familj och vänner som kan hjälpa om det behövs. Någon här som har servicehund eller utbildat servicehundar? Känner att det är en svår del, hoppas lagförslaget går igenom så det inte är så dyrt för den enskilde! Funderar lite på hur det går till, jag blir väldigt trött av resor, utbildningar är svårt, minnet och koncentrationen lägger av fort… Kan man ha en personlig tränare eller coach/mentor som kan hjälpa en? Har läst alla pdfer från skk om ämnet, men där står ju mer generellt. Mvh, JonnaCecilia

Annons:
Nikklador
2/8/16, 10:20 AM
#1

Hej, och vilket fint inlägg =)

Undrar om du fått din drömlabbe än?

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

JonnaCecilia
2/13/16, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej, och tack så mycket! Nej,det blev ingen labbe den här gången. Min sambo kände inte att han i nuläget kunde ta på sig ansvaret för den fysiska aktiviteten som krävs för en labrador. Så då fick vi tänka om. Antingen ingen hund på några år, eller en mindre hund som inte kräver lika mycket. För mig var det ett självklart val, och efter mycket efterforskningar så har jag nu en 10 månaders Bolognesetik sovandes jämte mig när jag skriver detta :) Bolognesen är en fantastisk liten hund, och jag är väldigt nöjd med mitt val. De är smarta och följsamma små hundar, friska, vilket såklart var väldigt viktigt för mig, och behöver inte så jättemycket fysisk aktivitet, även om hon såklart älskar en långpromenad och springer fortare än mammas Eurasier. Till våren kommer jag mentaltesta min Alizza, och sedan förhoppningsvis kunna utbilda henne med hjälp av http://assistenthunden.se/ Tror inte att mentaltestet kommer vara några problem för denna tuffa lilla hund, hon har varit framåt och självsäker sen dag 1! Charmar alla hon möter :) Drömmen om en Labrador längre fram i livet finns kvar, men jag tror att även Bolognese är i mitt liv för att stanna :) På bilden tagen häromdagen är hon nyklippt, även om det är "fel". Mina värkande händer klarar inte att borsta den naturligt långa pälsen.

Upp till toppen
Annons: