Annons:
Etikettallmänt
Läst 4702 ggr
sturee
2014-08-13 20:15

Om att skaffa labbe

Hejhej! 

Jag var inne på "Hund i fokus" och beskrev vad jag söker hos en hund och många nämnde just labben som förslag. Så nu är jag klart nyfiken :) 
Jag har träffat en del labbar men aldrig varit i närheten av någon längre för att veta mer än att de är mysiga och trevliga hundar :) 

Så, det jag är ute efter är en pigg, glad, lättlärd hund. 
Jag söker en bästa vän och som tycker om andra djur och hundar och människor. 
Jag vill ha en arbetsvillig hund och kunna träna främst lydnad i olika former men ev även lite freestyle. Men vill också ha en hund som inte kräver aktivt arbete flera timmar om dagen utan som även kan koppla av och älskar mysa med mig i soffan. 

Så, tror ni labben hade varit en bra hund för mig? :) 
Och, vilken ska man välja isf? 

Jaktlabben är ju enligt min smak smäckrare och vackrare. 
Men är de ok att ha en jaktlabbe utan att jaga med denne? Min sambo är jägare så krävs de en del av den varan så är de lätt fixat. Även om jag vill prägla min hund på lydnad främst.
Sen har jag hört att vanlig labbe (utställnings labbe har jag förstått de kallas) 
är lätt till att bli feta, att dom inte alls är motiverade till att träna och sånt. 
Vad har ni för erfarenhet utav detta? 

Kram kram! 
/sofie

Annons:
JamieBlue
2014-08-13 23:22
#1

Det var länge sen jag hade labbe och numera har jag flat så ta det jag skriver med en nypa salt. Finns ju flera som har labbar här, så de får säga emot mig om de inte håller med :)

Först och främst så tror jag inte det skulle vara ett problem att lyckas bra med både jaktträning och lydnad om du/ni skulle välja en jaktlabbe. Men, om ni har väldigt höga ambitioner inom bägge områdena, ja, då är det kanske bäst att skaffa två hundar. 

För det andra tror jag inte alls att alla utställningslabbar är omotiverade till arbete. Där gäller det väl som vanligt att kolla kenneln och föräldradjuren. För att komplicera saker och ting ytterligare så finns kennlar som satsar på labbar av dual purpose-typ (DP), som är nåt slags mellanting mellan utställnings- och jaktvarianten. 

Vilken variant du/ni ska välja beror väl på hur pass mycket daglig aktivering ni kommer att erbjuda hunden. Tror inte att någon av varianterna har svårt att slappna av i soffan om de fått den aktivering som de behöver. Personligen tycker jag det är synd att skaffa en jaktavlad hund om man inte tänker träna jakt med den.

Retrieverraserna är generellt sett matglada och många av dem skulle nog kunna äta tills de sprack… Man får vara uppmärksam på vikten som ägare. Men många labbar är tyvärr feta för att ägarna inte motionerar och aktiverar dem tillräckligt. Även en labbe av utställningstyp är ju i grund och botten en arbetande hund men det glöms lätt bort.

sturee
2014-08-14 12:57
#2

#1

Men tycker du det räcker att träna jakt utan att jaga med den? Dvs, göra alla övningar osv men använda dummies eller vad heter som jag hört någonstans. 
Så att om jag skaffar en jaktlabbe så kan jag träna med den på de sättet plus lydnaden? 

Dessa DP, tror du de skulle vara ett alternativ för mig om jag vill ha en mer arbetsvillig labbe utan att jaga med den? :) 

Utställningslabben, blir dom feta bara för att ägaren inte motionerar och ger dom för mkt mat tror du? eller ligger de också i generna? Tror du jag kan få en bra och skärpt labbe som blir duktig i lydnad med en utställningslabbe? Och som med rätt motion och lagom med mat inte blir fet? :)

Många frågor, svara så gott du kan, eller om någon annan vet vore de gulligt om ni ville svara på mina frågor :)

AnneN
2014-08-14 21:17
#3

Labbe oavsett variant är oftast extremt matglada så även en jaktavlad kan bli fet om den får för mycket mat och för lite motion.
Det som kan vara med en del linjer inom jaktlabbarna är att de har lättare att gå upp i stress och vad jag hört av bekanta som är mer insatta i den aveln även kan vara skarpare mentalt och ha mer rädslor, tyvärr.

labben oavsett variant är i grunden en apporterande ras och de flesta älskar därför att bära omkring på saker och att arbeta, får de inte utlopp för detta genom träning så brukar många av dem se till att hitta på att bära diverse andra saker hemma som ägaren inte alltid uppskattar 😛

Oavsett om man väljer jakt- dp- eller utställningsavlad labbe så kan man med rätt träning få en underbar tränings/tävlingshund inom de flesta hundsporter, inte bara jakten.

Och ja om man inte är intresserad av praktisk jakt eller tävla på jaktprov så kan hunden absolut vara nöjd om man tränar med dummies, så länge den får utlopp för sina instinkter.

Själv är jag uppvuxen på labbekennel och har i dagsläget en dp-labbe, jag är inte intresserad av att jaga själv men tränar mycket med dummies och även med äkta vilt och ska försöka meritera han på jaktprov. Vårt första jaktprov blir nu på lördag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lon@
2014-08-14 21:31
#4

Det är ju inte vattentäta skott mellan typerna utan det finns allt från rena soffpotatisar (som nog hade varit aktivare om de fick) till "fasanmissiler" som en del kallar jaktlabbarna.
En ren jaktlabbe tycker jag väl är onödigt att skaffa om man inte tänkt satsa på jakt eller i alla fall seriös apporteringsträning. Att inte låta hunden arbeta alls med näsan och att få bära är synd och skam!
Men även en dp-labbe går mycket väl att träna med. Det är vanligare att det poppar upp en del brister som till exempel dålig vilthantering (hunden är inte spontan på vilt eller kanske alldeles för hård i munnen) men har man bara jakten som hobby och aktivering för hunden spelar det ju ingen roll.
Å andra sidan är det inte helt ovanligt med stressade eller socialt osäkra jaktlabbar så varje typ har sina fel och brister kan man väl säga.
Som med alla hundköp bör man alltså läsa på ordentligt och helst träffa så många individer inom rasen som möjligt och helst då av olika typer.
Så, en dp-labbe med vikten över åt jaktlabbehållet kanske vore något?
Utställningslabbarna ÄR kraftigare men de behöver inte vara feta för det. Tyvärr ser en del inte skillnaden på fetma och massa - det är bara att kika i en utställningsring så får man se både feta och normala labbar.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lon@
2014-08-14 21:33
#5

# 3, lycka till på lördag 🙂👋!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Wellcraft
2014-08-19 14:23
#6

Jag har en utmärkt dp & jag tror att just en labbe av dp-typ är optimal för dig.
Personligen rekommenderar jag colas kennel :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
TINOO
2014-08-25 11:57
#7

Jag hade en utställningslabb tidigare och han hade väldig stor arbetslust och lärde sig saker hur snabbt som helst! Tror det är väldigt individuellt från hund till hund vilken mentalitet dom får, se på föräldrarnas meriter eller läs på uppfödarnas hemsidor vad dom har för fokus på mentalitet och arbetslust hos deras uppfödningar. 

Det jag har observerat med både min egen och andra utställningslabbar på jaktprov är en större självständighet, jaktvarianterna har en enorm "will-to-please" som jag tror har gått förlorad hos många utställningslinjer. 

Angående vikten så har ju utställningslabbarna i sig att bli "bitigare" i kroppen än en jaktvariant, men  trots sin storlek så gjorde min labbs energi och arbetslust att man inte uppfattade honom som stor, fet och klumpig utan snabb och kvick i vändningarna och hög fart ut till apporterna. Han tog även fågel klockrent utan att vara mesig över det eller hade ett för hårt grepp. 

Tror labbe kommer passa dig utmärkt, fortsatt lycka till i ditt sökande efter den rätta uppfödaren och valpen

Upp till toppen
Annons: