Annons:
Etikettallmänt
Läst 4388 ggr
Gullan_J
2014-06-13 12:08

Kastrera eller inte?

Innan jag fick hem Arrak hade jag bestämt mig för att kastrera honom. Det av två anledningar: att jag har en 7 kilos tik som inte ska kunna bli parad av honom och för att få det lättare med tävlingarna (löptikar). Men nu vet jag inte längre hur jag ska göra. Anledningen till att jag har börjat tveka är ju att hundarna kan bli mycket hungrigare och på lättare att lägga på sig. Arrak har inget stopp för vad och hur mycket han kan äta. Man får hålla koll 24/7 så att han inte tar något och äter. Han slukar damm, sväljer små grusbitar ifall han ser något på golvet, lägger sig och betar gräs så fort han kommer ut (inte för att spy utan för att äta något), han äter tikens päls om han kommer åt när jag rycker henne, går jag i skogen och han hittar lite lera så försöker han äta i sig för livet. Ni förstår, det finns inget stopp för honom. Och han får enligt mig inte direkt lite foder heller utan han äter 11 dl uppdelat på 3 tillfällen varje dag. Arrak är avmaskad så det är inte det. Jag kan inte ens föreställa mig att han kan bli mer matglad, vad kommer han äta då? Jag tycker att han är för matglad nu. Han blir besatt och helt fixerad om han känner doften av tex korv. En gång tog jag tid när han åt, 9 sek tog det för honom att sluka 5 dl torrfoder. Hur skulle ni gjort? Hur resonerar ni?

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
AnneN
2014-06-18 21:48
#1

Jag skulle inte kastrera om det inte fanns medicinsk orsak till det, då är det bättre enligt mig att se till att hålla isär tik och hane under löptider.

En retriever har nog lätt för att lägga på sig pga att de  är så glupska, det blir INTE bättre med varken glupskhet eller vikt vid kastrering.

Är du dessutom intresserad av att gå på någon utställning så efter 1/1 2017 får man inte längre ställa ut kastrerade hanar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TINOO
2014-07-06 13:07
#2

Jag skulle kastrera honom, ska han ändå inte gå till avel så underlättar det livet både för honom och dig att slippa hormonerna. Min tik var också sådär sjövild kring mat som valp men hon växte  ifrån det, har en teori att hon hade haft så stor konkurrens i sin kull (10 valpar) om både mat och vatten så det höll i sig första månaderna efter flytten. Kastrerade min förra hane som inte började ha lätt att lägga på sig förrän vid 5-6 års ålder (var en utställningslabb) och även han gillade mat, framför allt stolsben, sockar och obevakad mat som lämnats framme av naiv husse ;)

Gullan_J
2014-07-07 21:28
#3

Det lutar ut att testa kemisk kastrering för att se hur han drabbas av det, blir det inga jätteskillnader i matväg ska jag göra en riktig kastrering. Men om det blir att han får mycket större matlust så blir det ingen kastrering. Just nu är det nästan så att jag vill sätta munkorg på honom för att slippa övervaka 24/7 så att han inte trycker i sig en sten eller liknande.

-Bättre ökänd än okänd

Feelicia
2014-09-19 18:18
#4

Jag har 2 hanar hemma och ingen tik i närheten.

Dom är inte kastrerade.

Den ena hunden är jätte fin och bra leder och allt som jag skulle ville para om det finns nån snygg tjej nånstans;)

Den andra har underbett då jag inte vill para honom.

Men om hon bara väger 7 kilo och hanen är en retriver som väger mer.

Så kan det ju också skada honan om det blir valpar och valparna blir mycket störrre än hon.

Jag tycker att du ska kastrera honom men självklart är det du som bestämmer.

TinaH
2014-09-30 08:00
#5

Jag skulle rekommendera att inte kastrera.
Man kan aldrig kastrera bort ett beteende, med född i linjerna eller ett inlärt beteende.
Kastrering i vårat land, har blivit en "mode fluga", det kastreras för lätt på hundar idag.

Detta med hans matvanor….
Vad är det för ras vi pratar om?
11dl mat låter väldigt mycket….
Hur aktiv är han?
Går han i jakt, eller träning/tävling?
Jag har en Golden hane som icke är kastrerad.
Han får mellan 400-450g mat/dag.
Jag har dragit ner, för han är inte lika aktiv nu,
som han var för 1½ år sedan.
Då jag tränade och tävlade honom på högvarv.
Men då fick han 600g om dagen. 
Jag ger mina Bravo färskmat.

Detta med att din äter i stort sett allt…även päls från tiken.
Är ett dumt inlärt beteende, som enbart går och och få bort genom träning, icke kastrering.
Man kan inte kastrera bort en hanes "hanighet", dom är djur, dom har sina beteenden, och då kanske man skulle ha valt en tik istället.

Att han slänger i sig maten. Testa med och släng ut maten i gräset ute, eller på golvet, så han får leta upp maten…
Sedan finns det bra aktivitetsbrickor, jag tänker på dom som har kommit nu som är gröna och har gummi taggar, där lägger man maten i så får hunden mer jobb och får arbeta till sig maten.

Har en Jack Russell Terrier också, och dom 2 går jätte bra ihop.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: