Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 5428 ggr
[annakarolinaa]
4/19/14, 4:09 PM

Ni som kan Golden

Är lite sugen på en golden-valp så skulle behöva era tips! Jag har aldrig haft golden, men är uppvuxen och kan ''allt'' om flattar. Jag kommer vara kräsen vid val av linjer, vill att föräldradjuren ska vara röntgade med A/UA resultat, vara minst svenska utställningschampion, gärna flera länder, och ha jaktmeriter, gärna jaktchampion och/eller viltspårschampion. Självklart vill jag ha FRISKA hundar i släkten.

Vad mer bör jag titta på? Ni som vill får gärna skicka PM med tips på kennlar.

Annons:
TinaH
4/26/14, 6:09 AM
#1

Hej!
jag har själv Golden.
Det jag skulle kolla på en hund idag så är det först och främst som du själv skriver att Det ska vara fiska föräldrar, med A/UA resultat och ögonlysning.
Men jag skulle också titta på mer än utställningsresultat, är mentaliteten.

Det är viktigare att hunden har bra mentalitet än massa champions resultat i en ring.
Att hunden har en Godkänt MH/BPH med skottfasthet.
Även att hundens föräldrar har detta.
Andra meriter är också ögonlysning, Andra tävlingsresultat, etc.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[annakarolinaa]
4/26/14, 9:40 AM
#2

Tack för svar! Är det vanligt att man gör MH-test på golden? Självklart vill jag ha en hund som har bra resultat därifrån då :) anledningen till att jag tittar mycket på utställningsmeriter är för att jag vill ha en snygg hund att ställa ut. Men det är såklart inte bara det jag går efter, det är ett av alla krav jag vill ska uppfyllas ;)

Minakatter
6/10/14, 9:53 PM
#3

Det viktigaste efter hälsan är mentaliteten. Golden har jätteproblem med vekhet. 

Många uppfödare gör MH på sina hundar men nu tror jag nästan att BPH tagit över o de flesta gör den istället. 

Att du ska få tag i en avkomma till en Utställningschampion som dessutom är jakt meriterad är inte så stor chans. Tror det är glest med golden som inte är "parentes champion" O att du ska hitta en golden som har föräldrar som både är SE UCH o SE JCH är inte troligt. Tror inte det finns någon sån ens i sverige överhuvud taget. Däremot finns det många SE VCH. 

SE UCH = Svensk ustsällningschampion ( med jaktmerit)

SE JCH = Svensk jaktchampion ( med utställningsmerit)

SE VCH Svensk viltspårchampion

SE U(u)CH Svensk utställningschampion ( utan jaktmerit) 

SE J(u)CH Svensk jaktchampion ( Utan utställningsmerit)

Tycker det är bra att du vill ha meriterade golden. Det avlas på aldeles för mycket som inte är meriterade i något överhuvudtaget. Golden är en jobbande hund o då borde den verkligen få göra något. Men som sagt kolla upp mentaliteten för det är inte svårt att hitta en som är vek o rädd för det mesta. LYCKA TILL du kommer inte ångra ditt val

JamieBlue
6/13/14, 11:15 PM
#4

Instämmer med #3 om svårigheten att hitta en hund som är både UCH och JCH.

Personligen skulle jag föredra linjer från friska hundar med jaktmeriter framför friska hundar med utställningsmeriter. Det är lätt att glömma bort att de egenskaper som uppskattas hos retrieverraserna är de som avlats fram för att underlätta jakten. Så, en fingervisning om mentaliteten får man om man väljer linjer med jaktliga meriter - man kommer inte långt i jakten om man inte har en hund med bra mentalitet. 

VCH är inte så svårt att bli (jag vet för min hund är VCH), det skulle jag inte lägga någon större tyngd vid. 

#1 En fråga bara: BPH kan väl hunden inte bli godkänd eller underkänd på? Det är väl bara en beskrivning? Däremot är det intressant att kolla hur hunden reagerade på skott när man gjorde BPH, men det momentet är ju valfritt.

Cerrolyn
6/15/14, 11:03 PM
#5

#4

Både MH och BPH är en beskrivning av hur hunden är (MT är ett mental test däremot). Den kan bli både underkänd (beskrivaren bryter tester bl a pga hunden inte avreagerar sig och har kvarstående rädslor) eller godkänd.

Raser som inte är av bruksras är det mer vanligt att man gör BPH med.

**MVH Cerrolyn

JamieBlue
6/19/14, 8:41 PM
#6

#5 Ok, min hund har gjort BPH och han fick ingen kommentar eller protokoll där det stod att han var godkänd eller underkänd. Nu när jag läser på nätet så står det bara att BPH kan räknas som genomförd eller inte genomförd (inte godkänd eller underkänd).

Annons:
TINOO
7/6/14, 12:53 PM
#7

Håller med ovanstående talare, jag och killen tittade runt på goldenuppfödare och det är i stort sätt omöjligt att hitta någon som är både utställningschampion och jaktchampion, tyvärr, då det var det jag också var ute efter :(  

Satsa på utställningsmeriteringen om det är det du främst vill ha, tror inte det är jättevanligt med MH tyvärr men försök hitta en seriös uppfödare som verkligen haft mentaliteten i åtanke i sin parning/parningar, lycka till!

[annakarolinaa]
7/6/14, 1:14 PM
#8

Tack för alla svar! Det kommer inte bli en golden för mig, inte nu iallafall.

Lon@
8/6/14, 4:22 PM
#9

Man blir inte godkänd eller icke godkänd på MH, man får "Känd mental status" eller inte. Observera att Känd mental status inte säger ett skit om hur det gick på MHt, det kan vara brutet men hunden får ändå den benämningen.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: