Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 8773 ggr
Kezza
2/13/14, 8:01 AM

Köpa labrador

Hej. Jag planerar att köpa en labradorvalp till sommaren. Om man tittar på labradorklubbens hemsida finns det ju VÄLDIGT många uppfödare. Därför undrar jag om ni har några tips på vad jag ska tänka på när jag letar efter en bra och seriös uppfödare? Vad är viktigt att tänka på i den kommande kombinationen tik-hane? Jag tror att en renrasig labrador (med stamtavla) kostar runt 15 000-20 000? Kan det stämma? Tacksam för all hjälp! :)

Annons:
SLCH
2/13/14, 8:15 AM
#1

8 - 15 000 är väl ganska vanligt för labbar om jag fattat det rätt. Men vad har du tänkt ha hunden till?

TINOO
2/14/14, 4:45 PM
#2

Köpte min labrador för 10 000.-, tror inte någon uppfödare tar mer än 12 000. Enklaste sättet att se om uppfödaren är seriös är ju att läsa noga på deras hemsida, dom kanske har skrivit någon avels-filosofi alltså en beskrivning på vad dom avlar på (utseende, av-och-på knapp, god mentalitet, duktiga arbetshundar osv.) och att gå igenom hundarnas meriter, om dom inte skrivit ut det på hemsidan så kan man ju titta på SKK Hunddata.

Labbarna har också som krav på sig att vara HD-(höftleds)röntgade för att avkommorna ska registreras, ännu bättre är det om dom även har röntgat armbågarna (AD) och ögonlyst också

Mr_Si
2/14/14, 5:23 PM
#3

Beror på vad du själv tycker är viktigt :)

Jag hade lagt stor vikt vid att höfter, armbågar och ögon var bra hos föräldrarna samt jaktmeriter.

AnneN
2/15/14, 2:22 AM
#4

Vilken typ av labrador är du ute efter?

Kolla föräldradjurens status på höfter (A eller B), armbågar (ua), ögon (ua), kolla även detta längre bak i stamtavlan och även på eventuella tidigare avkommor.

Föräldradjurens meriter på utställning, jaktprov, mm kan säga iallafall en del om vad det är för mål med aveln.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Bettanbop]
2/15/14, 9:43 PM
#5

Jag köpte min labbe för 750 kr. Renrasig och med stamtavla 😃

[Lillmatten]
2/19/14, 10:23 AM
#6

Min labbe kostade 14000, men det tycker jag han är värd med hans fina stamtavla och gener 😃

Annons:
TinaH
2/20/14, 6:03 PM
#7

Men vad spelar det för roll om en hund kostar ditte eller datten…med eller utan stamtavla?!?

HÅLL ER TILL TRÅDSKAPARENS ÄMNE!!!!😡

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Mr_Si
2/20/14, 9:21 PM
#8

#7 en av trådskaparens frågor var ju hur mycket en renrasig labrador med stamtavla kostade?

Nikklador
2/8/16, 10:25 AM
#9

Min tjej kostade 14.000 och hon har stamtavla =)

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: