Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 2001 ggr
Fiia Magic Paws
1/26/14, 7:35 PM

Tollare

Hej!

Jag har nu äntligen fått med mig sambon på att skaffa en till hund! Vi har en sheltie kille på dryga 10 månader nu. Vi tränar väldigt mycket och ska nu 1 februari göra tävlingsdebut i rallylydnad!

Min dröm har hela livet vart att få ha en egen Tollare. Jag har läst mycket om rasen och jag tror en tollare skulle passa perfekt för mig. Men med risk att jag är för positiv och bara tänker positivt tänkte jag fråga här vad ni tror? Tror ni en Tollare skulle passa bra in hos oss?

Vi bor i en lägenhet, men har en stor gräsmatta precis utanför oss, vi bor max 500 meter ifrån skogen där vi har en damm där folk ofta är och badar med sina hundar. Det är i stort sett alltid någon hemma då jag jobbar natt och sambon jobbar dag. Jag är och tränar med min sheltie kille ofta. Vi tränar just nu rally och freestyle. Tanken är om jag skaffar en Tollare att vi ska köra rallylydnad, agility, freestyle och testa på flyball. Även en hel del viltspår kommer det att bli. Vad gäller promenader är tanken 1 långpromenad om dagen där de kan springa lösa och busa av sig och däremellan självklart flera rastningar på ca 20 minuter.

Det är en tik jag vill ha. Vad ska man tänka på när man letar efter en Tollare? Jag har kollat runt lite på olika uppfödare på tollarklubbens hemsida och fastnat för några som jag tycker verkar bra.

Hur är dom i sättet? Väldigt dominanta/undergivna? Tuffa/mjuka till sättet? Lättlärda? Går de flesta Tollare att ha lösa när man är ute?

Min sheltie kille kan jag endast ha lös inne i skogen eller rasthagen vi har i närheten. Han vallar allt som går att valla och sticker iväg.

Självklart ska jag försöka ta tillvara på Tollarens appoterings vilja.

Vill ni veta något mer är det bara att fråga! Är glad för alla svar jag kan få! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: