Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 6908 ggr
HystrixEpic
2014-01-23 01:29

Vad gör ni med era hundar?

Ni som har retriever-raser, vad gör ni med era hundar?
Jagar ni? Isåfall vad?
Tävlar ni?
Vad tränar ni? 
Vilken ras har ni?

Jag är sjukt intresserad i jaktlabbe då jag tycker att labbar är en så underbar ras men vet . inte hur väl de passar mig. Jag är intresserad i många olika hundsporter och vill ha en mångsidig hund och nu kommer nästa hund att bli en tervueren, sen kanske en schäfer.
Men min pojkvän och jag kommer skaffa hund ihop i framtiden och han är intresserad i jakt, främst stärre djur (Älg, rådjur osv) och jag funderar på vilken ras vi ska skaffa som passar oss båda.
HAr ett litet hopp om att en labbe skulle fungera men de är ju avlade för fågel och inte större djur.
Jag skulle kunna diskutera detta med mig själv hur länge som helst och behöver lite synpunkter från andra håll också :)

Annons:
[Bettanbop]
2014-01-23 08:24
#1

Hej 👋

Jag har en Jackt labbe tik. Hon är nu pensionär, men vi har tränat och tävlat i Lydnad med några vinster 😃 Vi tränade även lite spår, men det gick inte lika bra, eller så var det jag som inte tyckte det var så kul. 

Vi bor på landet med rådjur runt knuten. De är väldigt spännande och intressanta tycker hon, men det tycker väll alla hundar, men kanske hon hade funkat på rådjuren 🙂

Labben är väll inget första hands val vid storvilts jakt, men det går ju att träna och lära alla hundraser till vad som helst. 

Hade en Samojed som jag körde agility med, han älska det, men hur ofta ser man en Samojed på agility banan 😉

AnneN
2014-01-23 23:02
#2

Jag har en labbe, han är 1½ år och jag har bara haft han 1 månad hos mig ännu.
Planen med han är att i första hand få till vardagslydnaden, sedan ge oss in på utställningar, jaktprov, viltspår.

Kanske om han tycker det är roligt att vi även testar lite tävlingslydnad, rallylydnad, freestyle, agility, mm.

Om man ska jaga älg så kanske labben inte passar för att ställa älgarna, men däremot är de utmärkta eftersökshundar till skadskjutet vilt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[SophD]
2014-02-02 16:48
#3

Jag köpte min labbs förra året, hon är 8 år nu. Vi tränar lydnad tillsammans, hos sin förra ägare har hon inte tränats något speciellt🙂

TINOO
2014-02-05 10:44
#4

Jag har en flatcoated retriever tik som jag tränar och tävlar inom apportering och viltspår. Hon älskar också agility vilket vi enbart tränar sporadiskt eftersom jag själv saknar intresse för sporten. 

Min tiks äldre halvsyster används till att stöta vildsvin

Lycka till med ditt hundköp och hoppas du och killen kan komma fram till en bra kompromiss :)

Mr_Si
2014-02-09 21:35
#5

Tror det beror på vad han vill ha sin hund till i jakten… vill han ha en eftersökshund som eventuellt även kan stöta en del vilt blir nog en jaktlabbe jättebra men om han vill ha en ställande älghund så fungerar det troligen inte.

JamieBlue
2014-02-15 08:13
#6

Jag tränar en del viltspår och jakt (apportering) med fågel och kanin  med min flat. Det är kul men tidskrävande! Jag har faktiskt fått en inbjudan till ett jaktlag, vilket känns jätteroligt! Tyvärr kommer det inte bli av av praktiska skäl, de jagar alldeles för långt bort, bland annat. Men ändå, tycker det är en sån fin bekräftelse för min hund!

Traditionellt så används ju retrievers för apportering men jag har kommit i kontakt med jägare som använder retrievers för att stöta vilt, så det går säkert om man vill. Jag är inne på #5:s linje, att stöta går nog med en del vilt, men att använda en labbe som ställande älghund? Mja. Inget jag skulle satsa på.

Annons:
Idakarrlsson
2014-02-19 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har en Golden som jag tränat agility med. Han tyckte att det var helt okey..

Bjuder på en halvknasig bild! ;)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Cerrolyn
2014-02-22 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jagar ni? Isåfall vad? Nej, jag jagar inte.
Tävlar ni? Vi tävlar inte längre då Ceasar har blivit pensionär. Men vi har tävlat i agility (några få gånger), bruksspår (uppflyttade till lägre klass) och lydnad (har ett 2a pris i eliten).
Vad tränar ni? Just nu tränar vi inte så mycket, men lite lydnad och brusk blir det.
Vilken ras har ni? Jag har en golden (och en schäfer valp).

**MVH Cerrolyn

TinaH
2014-02-22 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jagar ni? Isåfall vad? Nej
Tävlar ni? Har haft uppehåll, men ska börja igen. I lydnad, och Rallylydnad.
Vad tränar ni? RL och Lydnad, spårar ibland.
Vilken ras har ni? Golden Retriever (DP)

Sedan är Boy utbildad besökshund på ålderdomshemmet, vilket han älskar och komma dit och få träffa dom gamla!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Gullan_J
2014-02-26 12:59
#10

Visserligen har jag ingen retriver än, men om fyra dagar har jag en liten Labbe ;) Planerna med honom är att när han har åldern inne börja tävla i lydnad och viltspår. Han kommer ev. användas som eftersökshund men inget annat i "jagande" syfte.

-Bättre ökänd än okänd

TheaV
2014-03-02 20:38
#11

Vår labbetjej är pensionerad nu men hon är väldigt duktig på viltspår och har arbetat som eftersökshund :-)

Upp till toppen
Annons: