Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 8206 ggr
nellsve
12/7/13, 10:47 PM

Golden retriver frågor

Hej!

Har lite frågor om Golden:

1. Hur är deras temperament?

2. Hur mycket pälsvård behöver dom i veckan/dagen?

3. Hur mycket kostar dom i genomsnitt ungefär per år?

4. Vanlig sjukdom hos dom?

5. Lydiga?

6."Vaktiga" av sig?

7. Bra på agility?

8. Är dom en bra familjehund? (passar dom med barn i åldern 12år och uppåt?)

9. Är dom lata/"över aktiva"?

10. Skulle dom passa på en hästgård?

11. Kan bo med andar hundar?

om ni har någon mer bra fakta om dom så skriv gärna det också!  :)

Tack på förhand! MVH

  Nellie


Hälsningar NellieHjärta

Annons:
Mr_Si
12/8/13, 4:58 PM
#1

Är inget proffs på rasen men tror jag kan svara rätt tillfredställande på de flesta av dina frågor i väntan på att någon kunnigare svarar :)

1: Normalt sätt så glada och lugna.. De sägs dock toppa bitstatistiken villket troligen beror på att många tänker att "de är så snälla och lugna familjehundar så barnen kan leka med dem hur de vill" så tänk inte så, se till att hunden blir lämnad ifred när den behöver det och får den respekt den förtjänar.

2: mycket, någon skrev "en golden fäller 2 gånger om året - 6månader per gång" :P

3: Ingen aning, beror delvis på villket foder du väljer antar jag men mest om hunden är frisk. Vetrinärbesök kan bli dyra…

4: livmoderinflamation och juvertumörer ska enligt rasklubbens hemsida vara lite vanligare hos goldens än hos andra raser. Titta även leder noga.

5: Om de är väluppfostrade :) Det är en samarbetsvillig ras som vill jobba med sin förare så det bör inte vara några bekymmer.

6: nej inte vad jag hört

7: nja kanske den smidigare jaktvarianten funkar bra, men tror de är lite för klumpiga annars (men jag kan ha fel här). Beror ju på villken nivå du siktar på också.

8: Ja absolut, bara barnen lär sig att vara snälla mot hunden och du uppfostrar hunden ordentligt så ska det gå aldelles utmärkt :)

9: lite beroende på linje och om det är en "jaktgolden" eller en "utställningsgolden" men generellt skulle jag säga mitt emellan. De vill alltså aktiveras och motioneras men är inga arbetsnarkomaner :).

10: Ja de tror jag, de är visserligen jakthundar men är avlade på att apportera vilt efter skott, inte förfölja levande djur, det bör därför gå utmärkt att lära dem umgås bra med hästar :)

11: Ja

nellsve
12/11/13, 6:58 PM
#2

Tack för dit svar du vet jag! :)


Hälsningar NellieHjärta

Mr_Si
12/12/13, 2:51 PM
#3

inga problem… men ta det endast som min bild baserat på de rätt begränsade erfarenheter jag har av goldens och det jag läst om dem. Hoppas någon mer svarar, i annat fall kanske du ska kolla inne på hundar i fokus också om folk håller med mig :P

Mr_Si
12/12/13, 3:09 PM
#4

PS: du har sett att det finns fler trådar om goldens på sidan va?

nellsve
12/12/13, 3:51 PM
#5

Ja just det! Tack för hjälpen! :D


Hälsningar NellieHjärta

TinaH
12/16/13, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

1. Hur är deras temperament?
En golden temperament är Snäll, vänlig och självsäker, intelligent.
En golden retriever ska inte vara överdrivet blyg eller nervös. Den typiska golden retrievern ska vara lugn, intelligent och foglig, med en exceptionell vilja att behaga sin förare (will to please).

2. Hur mycket pälsvård behöver dom i veckan/dagen?
När det gäller den vardagliga skötseln av en Golden Retriever, krävs inga större kunskaper. Klorna behöver klippas, öronen göras rena och pälsen borstas regelbundet. Ett bad då och då gör susen för pälsen och att klippa sin Golden Retriever till vardags lär man sig snabbt. Vill man ställa ut sin Golden Retriever krävs lite mer trimkunskap,

3. Hur mycket kostar dom i genomsnitt ungefär per år?
Kostnaden blir vad man gör den till! :
Det vill säga att du har en bra Försäkring (veterinärvård är dyrt).
Medlemskap i SKK, SBK, Golden klubben/Spaniel Retriever klubben.
Inga krav, men ska du ut och tävla så krävs ett medlemskap i SBK. Eller om du vill gå kurs i Brukshundsklubbens logi.
Ska du ställa ut Officiellt, så krävs det medlemskap i SKK.

Golden retrievern är en av de lättaste hundarna att utfodra, eftersom den varken är kräsen eller har lätt för att få en upprörd mage. Men det är en girig ras och man måste se till att ägarna inte övergöder dem.

4. Vanlig sjukdom hos dom?
 (SKK) har hälsoprogram rörande höftledsdysplasi (HD) som anger att valpar till föräldradjur utan känd HD-status inte får registreras. Den svenska golden retrieverklubben har som mål att minst 60 % av alla golden skall röntgas och att mindre än 8 % skall ha HD av allvarlig grad och att färre än 10 % skall ha armbågsledsdysplasi (ED). Andra sjukdomar som behandlas i goldenklubbens avelsstrategi är ögonsjukdomarna progressiv retinal atrofi (PRA), grå starr (katarakt) och retinal dysplasi (RD) samt epilepsi. Ytterligare sjukdomar att vara uppmärksam på är hypotyreos (sköldkörtelrubbning), olika hjärtfel, njursjukdomen renal dysplasi, sensorisk ataktisk neuropati (SAN) som är en rörelsestörning samt olika hudproblem som fuktexem, ichtyos och allergier.

5. Lydiga?
En hund blir vad man gör den till! 😉
Så även med en Golden.

En golden gilla inte att enbart ligga hemma på soffan och sova.Den älskar att arbeta och vara sin förare till lags.
Idag är golden retriever vanligast som sällskapshund, men dess intelligens och mångsidighet gör att den passar för en mängd olika uppgifter.
Golden retriever framavlad för att användas som en apportör vid jakt på sträckande änder och vid klappjakter på fälthöns och annat småvilt. Utöver jakten som den ursprungligen togs fram för är den vanlig som ledarhund och andra sorters assistanshund; som narkotikahund och andra sorters sök- och spårhund och som räddningshund. Den är även framgångsrik i flera hundsporter som lydnad, agility och olika bruksgrenar.

6."Vaktiga" av sig?
Haha…då får du nog leta efter en annan ras! 😂
Nog för att dom kan säga ifrån om dom har fått nog…
men NÄ….en Golden är lojal och snäll mot ALLA! 

7. Bra på agility?
En Golden är bra på Alla hundsporter, agility är en av dom.

8. Är dom en bra familjehund? (passar dom med barn i åldern 12år och uppåt?)
Absolut! 

9. Är dom lata/"över aktiva"?
En golden är som alla andra hundar, får den inte någon typ av aktivering, så hittar den gärna på egna små upptåg, som kanske inte alltid är så önskvärda.

10. Skulle dom passa på en hästgård?
Absolut!
Hänger med på det mesta!

11. Kan bo med andar hundar?
Javisst, om man vänjer den det ifrån början.

Jag har själv en Golden kille på snart 6år, som jag tävlar och tränar i Lydnad med. Han är startklar i LK3.
Han är även utbildad "besökshund" via kommunen och min Brukshundklubb, på ålderdomshemmet, det vill säga "klapp hund".
Har också en Jack Russell Terrier och dom trivs med varandra. Jack är 1½år.
Boy, min golden, är en riktig will to please- hund.
Älskar och arbeta, älskar vara med på det vi hittar på, älskar folk och anpassar sig mycket bra till olika situationer.
Han är Mentaltestad, Med godkänd mentalstatus och skott, vilket jag tycker är viktigt på en hund.
Antingen att man gör ett BPH eller ett MH.
Han är fri röntgad både på armbågar och höfter och är ögonlyst utan anmärkning.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
FannyLundgren
3/3/14, 3:55 PM
#7

Min familj har haft två Golden men de skiljer sig väldigt mycket åt och jag har inte hållt koll så kan inte svara på allt men något borde jag kunna svara på :) 

1. Hur är deras temperament?
Vår första, en tik, var väldigt lugn och behaglig. Hanen har mer energi, hade det som unghund och valp men har blivit mycket lugnare nu. Det enda de har gemensamt kan man väl säga är ett tålamod av guld. De tål det mesta. 

2. Hur mycket pälsvård behöver dom i veckan/dagen?
Några gånger i veckan skulle jag nog säga är minimum för att det ska bli lätt hanterligt.

4. Vanlig sjukdom hos dom?
Vad jag har hört, höftproblem? Cancer? Jag är inte helt hundra på detta. 

5. Lydiga?
Om man tränar de.. haha nej men de är inte "svåra" att träna. Finns ju raser som är mer och mindre krävande. 

6."Vaktiga" av sig?
Absolut inte vad jag har upplevt. Snarare motsatsen. 

8. Är dom en bra familjehund? (passar dom med barn i åldern 12år och uppåt?)
Absolut! Som sagt, enligt min erfarenhet. 

9. Är dom lata/"över aktiva"?
Mycket individuellt, men jag har aldrig känt att de varit något av de. Snarare i mitten, med mycket energi men inte tillräckligt för att anses överaktiva.

nellsve
3/3/14, 6:26 PM
#8

Tack så mycket! :-)


Hälsningar NellieHjärta

--Rose--
3/5/14, 10:12 PM
#9

Vill bara göra ett VÄNLIGT inlägg.
De toppar inte bitstatistiken, det är bara en myt.
Det är faktiskt tax som toppar och sedan så kommer
det olika sorters terrier.
Mina föräldrar har alltid haft golden och det sägs ju att
de är en bra nybörjarhund och många inom bruks kallar
ju dem för "dörrmattor".
Men vi har haft flera som har varit oerhört aktiva och krävande
vad gäller motion. De har även haft mycket vilja.
Några av hanhundarna gillade inte andra hanhundar.
Medans andra var oerhört lugna och viftade på svansen åt
det mesta. Så de är ju liksom allt annat, kan ha mycket vilja
och kräva mycket motion eller vara oerhört lugna.
Lycka till med dessa helt underbara hundar ! 🌈

Mr_Si
3/5/14, 10:36 PM
#10

#9 nä jag har senare hört att det är en myt att Goldens skulle toppa bitstatisken och den statistik jag sett visar inte heller på att så skulle vara fallet. Var har du hittat dina uppgifter om taxar och terriers? I den undersökning jag sett toppade schäfrarna (det var dock i Österike och angående barn så inte helt relevant). Frågar av nyfikenhet och en vilja att lära mer :)

Upp till toppen
Annons: