Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 3353 ggr
Cahira
11/18/13, 5:26 AM

Apportering

Hej! Såg att denna sajt var vilande så tänkte jag kan lika gärna kolla och fråga här - varför inte! 👍

- Hur tränar ni in apportering? 

- Hur tränar ni in avlämnande av dummy/föremål?

- Hur tränar ni in dirigering?

- Vad är jätteviktigt för er inom apporteringen?

- Övrigt (fritt ord)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Minakatter
11/19/13, 10:00 AM
#1

Jätteviktigt är att hunden är tyst, den har ett bra fotgående, den sitter fast på rumpan, den kommer in direkt o avlämnar i handen.

Sen tränar man in stopsignal, inkallnings signal o dirigeringar.

Jag tränade in med att göra som det står på klickerkloks.se. Gör man så går det inte att misslyckas.

Dirigering tränar jag in med matskålar som sätts åt höger eller vänster. Tydliga handtecken. Kolla på apportering till vardags o till fest där tror jag det finns bra film eller förklaring.

Cahira
11/20/13, 12:35 AM
#2

Jag gör rätt bra framsteg med min vovve, är mest nyfiken på hur ni själva gör jämförelsemässigt och vad ni själva anser viktigt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Minakatter
11/21/13, 3:41 PM
#3

VAd tycker du själv är viktigt då?

Cahira
11/23/13, 6:16 AM
#4

Jag är rookie än så länge men jag vill ha ett stadigt stanna, bra greppande, försöker forma in ett bättre avlämnande och ett tydligare greppa/släppa. Vill lära in dirigering med men har inte hunnit såpass långt än. 

Kommer bara apportera som aktivering så är mest ett "prova på" testförsök. :) Han hade noll föremålsintresse så att han gillar dummien känns som en väldigt positiv start. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
12/11/13, 9:59 PM
#5

Såhär börjar det se ut för oss. Tränar in stanna och dirigering då han är lite mer stabil på det hela. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
12/12/13, 2:47 PM
#6

Kul med videos :)

Annons:
Mr_Si
1/1/14, 5:15 PM
#7

Har någon tips om hur man lär hunden att inte tugga på apporten utan lämna av den fint? :)

Cahira
1/2/14, 1:14 AM
#8

Jag lärde in hårdare greppande så det skulle printas in att den ska hållas ordentligt, inte tuggas som då de håller löst. :) Tips är att träna med dummy först som är mjukare innan du går över till trä eller metall. Då kan du kampa med dummyn (eller repknut) utan att lära hunden att apporten är en kampleksak. :) Lättare att belöna bra greppande om man drar lätt i den och hunden bara får belöning om den "sitter kvar" i dummyn/apporten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: