Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 6731 ggr
hund_katt
10/8/13, 5:16 PM

psykiska könsmognaden?

hej!

våran 2 åriga golden har börjat bete sig så 'omoget' på sista tiden… han har stuckit iväg när vi haft han lös, så vi fått gå hem för att han sedan ska komma tillbaka hem, som tur är så kommer han ALLTID tillbaka, och han har börjat riva ner saker på hyllorna, bitit sönder saker, slaktat ett par gosedjur… ja, han är helt bedrövlig, han håller på med såna 'valpgrejer', och lyssnar inte lika mycket på promenaderna längre utan man säger åt han att gå fot, går fot en kort stund, sen koncentrerar han sig inte och börjar hålla på med annat även om man säger ifrån…

kan detta vara psykiska könsmognaden? han har aldrig sprungit ifrån pappa så som han gör nu, mig har det hänt nån gång, men aldrig med pappa… vad tror ni att det kan vara?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Sugar Mist
10/8/13, 5:23 PM
#1

Åh, retrievers mognar ju inte förrens vid 3-5 års ålder ju ;))

-

hund_katt
10/8/13, 5:54 PM
#2

aa.. bara han inte är såhär bedrövlig tills han är 5 år i alla fall… han mår ju inte så bra när han inte kan gå lös… tur att det finns en 'hundhage' 1,5 km bort där han kan springa av sig, leka och träna (allmän plats) :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

TinaH
10/9/13, 6:22 AM
#3

Jag skulle aktivera honom mera! 
Ut och lägg spår, kör lite agility, eller rally lydnad.
Uppletande av föremål, eller godis sök.
Detta har dels med mognad och göra och dels med understimulans.

Lycka Till! 🙂

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

hund_katt
10/9/13, 5:01 PM
#4

vi försöker, men kan inte göra så mycket med honom då han bara tramsar… han är dock jättebra på sök och apportering, har hänt nån gång att han tramsat och dödsskakat dummien, men annars har han skött sig när han jobbar, som tur är. och han är ju så otroligt duktig på att söka upp med, när han har sprungit iväg på sina 'trams äventyr' har han ibland haft med en boll eller dyl, och lämnat kvar bollen (det gör han alltid) sedan kanske nästa dag, kan även gå flera veckor, så vet han precis vart han lagt den, och kan även hitta andra bollar som nån annan hund glömt och hitta dom på nån minut, bara minsta vittring så hittar han den. han är även jaktgolden, om jag inte skrivit det innan

hans hund kompisar som är en jaktlabbe och en beagle som även jagar, brukar leka i denna 'hundhage'. en gång så kastade vi iväg en boll, som vi tänkte att Rosso(labben) och Mixi(beaglen) skulle leta själva efter, utan Rocky(min hund), de letade jättelänge, och dessa hundar har även varit med på jakt, och de började söka runt långt ifrån där bollen hamnade, så då kickade jag Rocky, han hittade den med en gång ;)

detta kanske inte hörde med detta att göra hehe… men får ibland 'ryck' så jag inte kan sluta skriva och måste skriva något som har med det allra minsta i saken att göra xD

så apportering, lek och spring är något av de enda saker vi kan göra med honom utan att han tramsar(lek får han ju tramsa i och springa med förstås)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
10/10/13, 11:20 AM
#5

En jaktgolden behöver aktiveras o då aktivera hjärnan. Jobba med honom i lina om han tramsar. Ha honom inte lös han kan bli påkörd om det vill sej riktigt illa eller träffa på fel hund som han hamnar i slagsmål med.

Har ni möjlighet så släng ut hans mat på gräsmatta så han får jobba för maten. Den bästa o enklaste formen av aktivering tycker jag.

Sen lär honom även att vara passiv. Det behöver inte hända något hela tiden.

Han är nog inne i en fas.

hund_katt
10/11/13, 2:02 PM
#6

vi har honom bara lös i skogen, en bit från närmaste väg där det kör bilar. finns väg där i närheten, men man får bara köra där med flytt-och sjuktransport.så inte så många som kör där, om nån kör där så kör dom typ 1 km/h nej men, typ. så där är inte risken för att bli påkörd så stor.

ja, få honom att veta att ingenting behöver hända hela tiden blir svårt, vi har testat nån gång, men inte så att vi tränat honom. så fort han vill ha uppmärksamhet så skäller han, hoppar upp och 'kramar' och även försöker 'bråka' lite, alltså slåss på skoj… men vi får börja träna mer på det med.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Timantis]
10/15/13, 7:14 AM
#7

Passivitet behöver man träna. O det tar tid inget som gör sej självt.

hund_katt
10/15/13, 5:35 PM
#8

vi har inte tränat på det så mycket då vi tränat annat i stället.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Falathrin
10/17/13, 9:18 PM
#9

Vår Golden var helt odräglig fram till ca 3,5 års ålder. Nu är han ca 4 och finare hund kan man inte önska sig. Jag vet inte riktigt hur vi fick bort det (eller om han bara mognade) men pröva med olika aktiviteter. Lycka till!

Life is better with dogs.

hund_katt
10/18/13, 9:38 PM
#10

hmm… någon som har lite förslag på olika aktiveringar man kan göra förutom dessa:

Apportering (körs redan)

Agility (har ej tillgång till bana eller hinder)

kanske ska ta med honom hem där min mamma bor och träna kantarellsök? får ha honom i lina då eftersom det springer rådjur och harar, kaniner där. kattskit finns det som tur inte där direkt. mamma blir nog glad om jag tar hem kantareller ;)

men hur ska man träna? känner de igen olika dofter på olika svampar? ska jag leta reda på några först, berömma honom när han nosar på dom, plocka de som man kan plocka, och sedan gå en bit bort, gömma kantarellen någonstans där han ser(till att börja med) och inte så långt bort, så får han nosa rätt på den.'kantarell' ska jag säga när han hittat kantarellen?

han är väldigt lättlärd, så han förstår nog ganska snabbt.

kanske kan träna fram karljohan-sök med senare.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
10/19/13, 9:11 AM
#11

Du kanske skulle gå en kurs i kantarellsök, Eller varför inte specialsök som man sen kan utveckla hur mycket man vill. Sen brukar det finnas olika aktiveringskurser både på bruksa o hos privata instruktörer.

Annars finns det inkallningskurser, inte jaga villt kurser. Ja det finns helt enkelt mkt kurser o där kan en kunnig instruktör tala om vad din hund behöver o hur du ska göra för att aktivera den på bästa sett. Eller även hur du ska passivitetsträna honom.

Lycka till

hund_katt
10/19/13, 9:38 AM
#12

jag tittade lite på brukshunds klubben här där jag bor. dock var alla kurser i höst redan fulla :/ får hålla utkik efter privatperson kanske.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: