Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 34379 ggr
[Murvel]
7/5/13, 12:38 PM

Jaktlabrador utan att jaga?

Hej!

Vad anser ni om att köpa en jaktavlad labrador utan att aktivt jaga med den? Går riktig jakt att ersätta med annat? Vad i så fall? Blir hunden lika nöjd med "fejkbyten" eller måste den få hämta riktiga fåglar för att helt "leva ut" som hund?

Annons:
Linnea
7/5/13, 12:48 PM
#1

Förstår inte varför man skaffar jaktvarianten av en ras om man inte avser att jaga med den. Visst, de är ofta mer arbetsvilliga och har mer energi än utställningsvarianten men jakt är jakt. Men sen tycker ju jag att vallhundar ska valla men det är ju jag det.. (vi kan här räkna bort de flesta vallhundraser då dessa i mångt och mycket avlats bort från sitt ursprungssyfte)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sindri
7/5/13, 12:49 PM
#2

Jag har periodvis tagit hand om två labradorer. Den ena med väldiga jatkinstinkter, den andra helt ointresserad. Och eftersom jag gillar att kunna gå fritt i skogen var det lite besvärligare med den som hela tiden ville jaga. Hur mycket jag än försökte förekomma henne hände det att hon fick syn på ett rådjur eller en hare före mig och då var det klippt!

Det var bara att gå hem och vänta på henne.

Hon kom visserligen alltid hem, men jag var alltid orolig att hon skulle bli påkörd. Den andra kunde jag gå med helt fritt, om det så skuttade upp en hare framför nosen på henne så brydde hon sig inte.

Så - lite enklare med en vanlig labbe.

Linnea
7/5/13, 12:52 PM
#3

#2 Nu vill man ju inte ha den typen av jaktinstinkt hos en apporterande fågelhund, de får inte jaga levande vilt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Murvel]
7/5/13, 1:04 PM
#4

#1 Jag tycker också att riktiga vallhundar (i princip bara BC och working kelpie) ska köpas för att vallas med, just för att det jobbet är svårt att ersätta med annat. Om du läser vad jag frågar så frågar jag om riktig jakt går att ersätta. Ditt svar på det verkar vara: nej. Det går inte att ersätta jakt på riktig fågel med apporteringsövningar och annat. Om jag inte kan göra en jakthund med berikning och andra aktivitet så vill jag inte ha en jakthund nej. Men man måste väl få lov att fråga om det faktiskt är så, först? 🤔

Jag tycker att en hundkropp ska andas rörlighet, fart och funktionalitet, vilket de flesta "vanliga" labradorer verkligen inte gör. Om någon känner till en utställningskennel som inte föder upp dessa "rastypiska" labradorer utan en nättare variant som gillar att arbeta och med god hälsa, så ja visst.. Tyvärr har jag kikat runt och inte hittat någon sådan. Men tar gärna emot förslag.

Linnea
7/5/13, 1:35 PM
#5

#4 Jag menade inte att idiotförklara någon, har bara en stark åsikt i frågan. Nej, jag anser inte att jakt kan ersättas med något annat, inte heller en stark vallinstinkt. En hund ska användas till det den är till för om det är en ras/variant av ras som fortfarande avlas i jakt/vall eller annat syfte. Visst, apportering går att göra utan att djur dödas först men hur många apporterar "på riktigt" om de inte jagar? Alltså inte bara lite övningar på nåt fält då och då typ.

Vad gäller labben vet jag inte men golden finns ju även som DP, den variant som ligger mittemellan jakt och utställning. Den är mest lik den "gamla" goldentypen som fanns innan man avlade isär rasen så som man nu gjort. Vet inte om det finns motsvarande hos labrador..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Murvel]
7/5/13, 1:43 PM
#6

#5 Hur apporterar man "på riktigt" då, menar du? (Med dummies) För övrigt är det irrelevant vad folk i allmänhet gör, det som spelar roll är ju vad jag hade gjort eller inte gjort. 🙂 Köper man en hund som är avlad för vissa ändamål så är min åsikt att det är ens skyldighet att berika detta. Jag är inte säker på att praktisk jakt inte går att ersätta med annat dock. Och det ingår ju en del apportering i bruks och lydnaden, så det hade blivit både den sortens tävlingsapportering samt olika lekar med dummies eller frisbees eller liknande. Hade en jaktavlad labrador inte varit tillfreds med det, bara för att den inte har en riktig fågel mellan tänderna?

Annons:
Linnea
7/5/13, 2:27 PM
#7

#5 Med på riktigt menar jag att man inte enbart gör lite enkla övningar då och då. Precis som att en jakthund gärna ska få jaga mer än en vecka per år så ska den apporterande hunden få apportera ofta. Helst på sätt som får den att tänka och utvecklas. Just apportering är nog den enklaste jaktvarianten att ersätta. Men då anser jag att man verkligen ska gå in för det. Apportera ofta, helst varje vecka under en stor del av året. I många olika miljöer och med olika svårighetsgrad. Inte stilen "kastar dummie i trädgården 10 min per dag". Apporteringen ska ge hunden arbete för både kroppen och knoppen. Vill/kan du ge hunden det, köp då en jaktlabbe, annars inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Timantis]
7/6/13, 2:17 PM
#8

larv. Det viktigaste är att de jobbande raserna blir aktiverade. ja även sällskapshundarna naturligtvis.

Funderar på vad jag skulle köpa för ras annars. Det finns inga lydnadsavlade hundraser.

[Murvel]
7/6/13, 2:36 PM
#9

#8 Har du en retriever? Om ja, på vilket sätt tycker du att de bäst aktiveras för att berika dem? 🙂

hund_katt
7/6/13, 5:50 PM
#10

man kan ersätta apportering. i stället för fåglar kan man använda t.ex. en leksak ( helst inte leksak då, den leker du ju med, inte jobbar, och då om du både leker och jobbar med leksaken så kommer hunden göra helt fel senare i apportering. men om man inte vill tävla eller jaga, så gör det inget. men hunden kanske blir lite orolig och oförstående. 'ska vi leka eller jobba?'')

jag skulle helst vilja ta en jakt labbe, eller jakt retriever överhuvudtaget, då jag inte gillar när det hänger så mycket på dom. det ut som de inte vuxit i sitt skinn ordentligt..

så svar= ja, man kan ersätta fåglar mot något annat. de flesta som tränar jakt använder ofta en apport vid träning. även fåglar också. men medan man vardags träning använder man ofta en apport. det är kanske inte så trevligt att gå med en fågel i handen varje gång man bara ska gå ut och träna lite.

#5 , det finns inte bara apporterande retrievers. det finns de som även jagar annat än bara döda.

våran grannes jaktlabbe fick rycka in där någon kört på ett rådjur som blev skadad. hunden följde spåret 3 km. (hans husse kör ambulans, så hunden var den snabbast sökaren efter rådjuret.)

vi har aldrig(vad jag minns) haft en utställnings variant. och sedan har vi passat ett flertal utställnings varianter, och jag tycker att jakt varianten är mycket roligare att göra saker med än utställnings varianten.

någon apporterings träning/lek mår en jakt variant bäst av. men sedan kan man ju träna annat än apport. man kan lära den att hämta saker åt en. retrievers gillar ju att bära på saker. och labradorer är en jättebra hund för den som vill träna mycket. jätte mysiga hundar! man kan göra i stort sätt allt med den!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Linnea
7/6/13, 6:06 PM
#11

#10 Att gå viltspår och jaga vilt är inte samma sak! Nämn en retriever som är avlad att förfölja levande vilt (ej viltspår).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Timantis]
7/6/13, 7:19 PM
#12

# 9

Ja jag har retriever. 2 st faktiskt.

När jag skaffade min första så tränade jag inte alls efter några månader fick jag upp ögonen för tävlingslydnad o efter något år började jag träna apportering. Kan inte påstå att min golden betedde sej på något annat sätt när vi började med apporteringen. Hon har alltid varit go o glad o varit med på allt jag testat med henne.

Ser ofta jaktavlade retrievrar som inte gillar att apportera alls. O alla retrievrar är ju apporterande fågelhundar men hur många utställningsavlade vet ens vad dom ska göra med en fågel om det presenteras för dom.

Jag säger inte att man inte bör träna apportering i någon form men det viktigaste är att dom får göra något. Då vi inte kan prata med hundarna så vet vi inte vad dom vill o inte vill. Finns många jaktavlade retrievrar som inte tar fågel spontant o gillar dom verkligen det dom i stamtavlan är ämnade för?

[Timantis]
7/6/13, 7:31 PM
#13

#10

förlåt men vet du ens vad du skriver?

en apport kallas dummy, dummie eller dummys. Man tävlar inte i apportering eller jakt man går prov. sen heter det apportering. Apport är ordet man ev använder när man sänder hunden på en fågel eller hare eller dummy eller vad man nu skickar den på/efter.

ett viltspår så jagar dom inte efter vilt utan dom spårar skadeskjutet vilt för att hitta det o jägaren ska kunna döda det om det inte dött själv. Alla jaktlag måste ha en eftersökshund tillgänglig efter max 2 timmar om det skadeskjuts något.

sen betyder ordet apport bära fram o det används vid allt som hunden bär då apporterar den. så även om man leker med den o den får hämta grejor så apporterar den.

# 11

alla hundar är väl avlade för att följa vilt? Hur skulle dom i det vilda annars hitta mat?

Annons:
hund_katt
7/6/13, 9:41 PM
#14

#11 jag sa inte att de var avlade. jag menade att man kan använda dom till mer än apportering.

#13 förlåt om jag skrev konstigt. har varit uppe i stort sätt hela veckan utan att ha sovit(har sovit sammanlagt 10 timmar denna veckan). satt först uppe till 03.30 och tittade på DualD Gaming och DualD Gaming Extra (minecraft kändisar på youtube) och kunde sedan inte sova. var helt klar vaken. jag hade druckit minst en liter coca cola precis innan jag tänkte lägga mig. så sket i att sova då för det är lönlöst för mig att sova då. så fortsatte titta vidare på olika avsnitt på DDG och DDG Extra. och har fortfarande inte sovit något… och så har jag hållit på i stort sett hela veckan, så det är en vana nu. och fortfarande inte det minsta trött.

vi använder ordet 'Apport' till dummie's (hur det nu stavas) till vardags. och jag använder det då min pappa använder det. även mamma. så jag har övertagit. och varför bry sig om namnet när man ändå fattar att jag menar dummie?

jag är inte så insatt i Apportering, det ända jag vet är att man sätter hunden jämte och säger stannar. kastar Dummien och väntar tills hunden tittar på mig, och säger då 'Apport'. det är det ända jag vet om det. jag vet väl mer… som att en 'riktig' dummie (om man köper för gräsands apportering) så ska den väga lika mycket som än gräsand(på ungefär)

jag vet mer män inte just nu.  /\
……och jag har skrivit varför   |

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
7/6/13, 10:44 PM
#15

# 14

Ja du apportering är mycket mer än att man sätter hunden brevid sej kastar en apport som man låter hunden hämta. den ska inte titta på dej får då tappar den fokus.

Den ska kunna leta efter apporter/fåglar, harar i ett visat område. Den ska kunna hämta på vatten hämta långt bort. gå att styra in i ett särskilt område bla.

hund_katt
7/7/13, 1:01 AM
#16

sådant är det inte jag som tränar, det är pappa. min pappa säger åt hunden att titta på honom. dom kollar ju vart den hamnar. efter den landat ska hunden titta på föraren. titta på föraren. ingen av alla våra retrievers vi haft har tappat fokus. och vi har haft minst 6 retrievers.

vi kör bara med fåglar. vatten kör vi också. eller gjorde. den vi har nu tappar fokus i vattnet. han älskar att bada. och andra hundar med. men det kan sitta tusen (överdriver) hundar på stranden utan att han bryr sig. han simmar runt och plaskar och fångar vattendroppar. går inte få kontakt med honom. han kan bada hur länge som helst utan att få stop på honom. så vatten har vi inte kört mer än ett par gånger på.

styra gör vi med. det har alla våra retrievers lärt sig själva typ.

jag sa som sagt att jag har inte fullt fungerande hjärna. då jag sovit runt endast 10 timmar sammanlagt denna veckan. och skrev då bara starten av apportering. sedan om man inte tränar själv, då tror jag många bara tänker mest 'man kastar en sak som hunden hämtar' när man nämner apportering.

varför diskutera detta? du vet redan, och jag behöver inte veta eller bli 'påmind' om hur man gör, för jag är inte intresserad av apportering, jag gör de 'enkla' 'banorna' när jag apporterar med hunden, och det är än vana. i stort sätt varje gång jag går ut med hunden så tar jag med en boll eller liknande som jag kör de 'enkla banorna'. med. jag kör apportering bara för att han ska få en liten träning för pappas skull. jag behöver inte veta. jag är inte intresserad av det, och det är inget jag kommer göra i framtiden. eftersom apportering har hållit på hemma hos mig mer än hela mitt liv, så har jag tröttnat på det. skulle jag inte varit uppväxt med apportering så kanske jag skulle testat det. 

och varför bry sig om att veta mer än vad pappa lärt mig om jag inte är intresserad? om jag skulle göra mer på de träningar jag kör, så skulle han väl sagt det?

sedan lär väl alla sina hundar på olika sett. vi vill att hunden ska titta på föraren för att visa mer att 'jag är här, hämta den till mig' och det tycker vi är bättre då vi kastat leksaker som han fått hämta lite hur han vill, och då inte behövt titta på föraren, och kommer då till den person som ser lustigast ut, eller husse/matte. inte till den som kastade.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
7/7/13, 9:26 AM
#17

Då kanske jag o mina träningskompisar gör fel då som inte låter hunden titta på oss innan vi skickar den. Men vi fortsätter nog med det

"enkla banorna" ????

hund_katt
7/7/13, 12:22 PM
#18

med enkla banorna menar jag att jag bara kastar en åt gången. och som ligger rakt fram. jag styr då inte och han hämtar den enkelt.

jag sa inte att det var fel att inte köra med att hunden ska titta på dig. jag sa att VI gör det. jag och min pappa. även mamma och grannen med jaktlabben.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
7/7/13, 1:22 PM
#19

en markering menar du?

hund_katt
7/7/13, 1:37 PM
#20

MEN JAG BRYR MIG INTE VAD DET HETER!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Timantis]
7/7/13, 1:40 PM
#21

Nej men andra som läser kanske vill veta vad det heter.

hund_katt
7/7/13, 1:46 PM
#22

säg det till de som undrar i stället för mig?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Murvel]
7/7/13, 7:38 PM
#23

Jag tog för givet att hund_katt med "apport" menade apportbock. Och även om det var dummies så spelar det mindre roll, eftersom denne  inte verkar särskilt intresserad av apportering ändå. Då känns det kanske lite onödigt att sitta och korrigera ordval med mera.. 

Ni får gärna fortsätta diskutera om det är rätt/fel att ha jaktlabrador utan att jaga "på riktigt", men privata diskussioner kan med fördel hållas i pm.

[Timantis]
7/7/13, 8:14 PM
#24

Jag har lagt ner då jag inte ids argumentera med en obstinat 13 åring

[Murvel]
7/7/13, 9:25 PM
#25

Ni råkar inte ha en uppfödare (av jaktlabrador) att rekommendera? Så kan jag ju höra med dem om de anser det vara ett bra rasval för mig och min sambo, eller om de anser att hundarna ska få vara med i "riktig jakt".

[Timantis]
7/7/13, 11:07 PM
#26

Finns ju flera mindre kennlar som inte är så noga med om dom startar på prov eller inte. Men de flesta vill väl det men det viktigaste är ändå att dom får göra något.

MariaNessi
7/8/13, 7:26 AM
#27

#25

Hej!

Visst är jaktlabbarna härliga hundar! Jag har 2st i dagsläget och en 3:e på ingång, bokad och klar (kommer förhoppningsvis födas nästa vinter/vår)

Det jag tycker man ska tänka på är att man kan jämföra en jaktlabbe med en BC i aktiveringsbehov, det är hundar som verkligen behöver tänka och använda sin näsa. Det räcker inte att de får lulla i ett blodspår eller hämta en dummy då och då. 

Jag märker på mina båda om det varit för lite "kul" några dagar. de hänger ju glatt med på allt, men man ser vad de är till för när man åker ut till skogen för jaktträning eller riktigt jakt. Lydnadspassen bleknar i jämförelse.

Tyvärr tror jag det kan bli svårt för dej att få köpa en "spetsavlad turbolabbe" ifrån någon av de större kändare kennlarna om du inte är jakt eller provintresserad.

En kennel som har bra labbar med driv utan att vara extremavlade åt något håll är Minnows i Göteborgstrakten. Det är en gammal kennel med riktigt trevliga hundar, det är inga jaktprovsstjärnor men fina och trevliga hundar! Kennelns hälsostatistik är riktigt bra också om du tittar på rasdata. Och det är nog så viktigt att titta på den biten också eftersom HD är relativt vanligt förekommande. Studera linjer och bilda dej en uppfattning om vad du vill ha :-)

Lycka till!

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Annons:
[Murvel]
7/8/13, 5:47 PM
#28

Är de verkligen lika krävande som en bc? Då är jag helt ointresserad. Vill ha en aktiv hund att tävla med, men inte en så pass krävande hund. Kanske som andra hund då :-P

[Timantis]
7/8/13, 11:01 PM
#29

#28

jag tror inte alla jaktlabradorer är lika krävande som BC om ens någon. Leta reda på en uppfödare tala om vad du vill ha så får du förhoppningsvis en som matchar det du kan o vill erbjuda den.

Lycka till med letande

MariaNessi
7/9/13, 7:29 AM
#30

#28 och #29

Aktiveringsbehovet ligger inte sådär jättelångt ifrån, min yngsta är definitivt i klass med en. Hon har hög dresserbarhet, snabb som en blixt och kan jobba i timmar utan att ta slut. (tyvärr HD fel och kommer inte starta fler prov utan används till praktisk jakt och lydnad)

Kenneln jag tipsade om har lite mer "lagom" labradorer som passar till en som vill träna och ha lite lagom aktivering på sin hund, de kan ligga i soffan och dega några dagar utan att huvudet går i spinn (jag har en hund därifrån och tränar med flera) De räcker dock inte till när man ska jämföra med turbodoggarna som man ser göra fina resultat på prov. Men än dock jättetrevliga hundar, de skulle dock inte nå hela vägen till championat om man inte vill jobba arslet av sej.

Jaktlabbarna är högt avlade och har en hel del nerv, när man hittat knapparna är de fantastiska arbetskamrater.

Om jag ska jämföra båda mina hundar i förighet lite enkelt så var Minnows hunden färdig för prov vid 2,5-3års ålder och Searover hunden klar vid 8-9månader, startade första vid 15månaders ålder eftersom säsongen inföll som den gjorde med vinteruppehåll.

Dock inte sagt att Minnows hundar är dåliga på något vis! Min gamle man är 11år nu och hänger fortfarande glatt med på allt som erbjuds. En sann gentleman som alltid gör sitt bästa. En helt underbar hund att ha till både sällskap och träning. Den lilla damen är av en helt annan kaliber, visst hon fixar att ta det lugnt någon enstaka dag men får hon bara promenader så frågar hon alltid efter mer.

Så jag tror visst att du kan ha en labbe, men köp inte ifrån de "vassaste " kennlarna utan köp en med lite lagom linjer. För linjerna spelar en väldigt stor roll för hur din hund kommer vara. Forska lite, åk till brukshundsklubben och kolla med dem som har labbar där vart deras kommer ifrån.

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

hund_katt
7/11/13, 5:59 PM
#31

#24 hur vet du att jag är tretton år..?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Timantis]
7/11/13, 7:47 PM
#32

#31 din presentation

hund_katt
7/11/13, 8:06 PM
#33

no, i'm 12 years old.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: