Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 4804 ggr
mrflanell
3/30/13, 12:14 PM

Han hundar överallt

Hej ! jag har lagt märke till att oftast så när folk säljer golden retrievers så är det oftast bara han hundar som blir kvar i kullen  varför är det så ?

är tikar mer eftertraktade ?

vad är det för skillnad mellan en han hund och en tik i så fall vad ?

Annons:
[Moa-]
4/2/13, 10:37 AM
#1

Min upplevelse är att hanar skvätter mera och därmed blir jobbigare på promenader och dylikt. Hanar blir som regel även något större än tikar.

En tik har du även möjlighet att ta en egen kull på vilket du inte kan på samma sätt efter en hanhund.

[Timantis]
4/2/13, 11:09 PM
#2

Lite skoj då jag hade den diskusionen med en uppfödare av golden häromdagen. Hon väntar valpar o skulle kunna sålt 20 tikar men inte en enda förfrågan på hane. Vi kom fram till följande

Vi tror just på golden att det beror på att "sällskapshundsägaren" är rädd för stora starka hanar där risken är att dom blir hanhundsaggresiva. En hane skvätter o är jobbig när områdets tikar löper.

Kom även fram till att de blivande valpköparna har helt fel 🤫

[Timantis]
4/2/13, 11:11 PM
#3

Ang att ett argument är att ta kull. Nej tror inte det då det endast avlas på en liten liten del av alla hundar som föds. De flesta säljs till sällskap o köparna har inga som helst planer på att avla.

[Moa-]
4/2/13, 11:51 PM
#4

"Kom även fram till att de blivande valpköparna har helt fel Hyschar" Och hur kom ni fram till detta?

Nej, alla avlar inte, men möjligheten finns, du slipper ta beslutet vid tidpunkt 0 när hunden förhoppningsvis lever en bra bit över 10 år.

[Timantis]
4/3/13, 6:53 AM
#5

#4

Det kom vi fram till av egna erfarenheter. Tikarna är överlag mer självständiga sen har dom jobbiga löp som på golden ofta slutar i livmoderinflamation. Mer än var 4 goldentik har fått livmoderinflamation innan de fyller 10 år. En han hund har oftare jämnare humör än en tik ( känns väl igen från männskovärlden)

Sen är det inte så vanligt med han hundsagressiva han hundar av rasen golden. Har ingen studie av det men umgås dagligen med rasen o har gjort i flera år.

Däremot kan en anledning för tik vara att den är mindre.

Det är vår anledning som gjorde att VI tyckte att valpköparna har fel. Sen uppfattade även uppfödaren att det gick i vågor. Ibland gick hanarna som smör i solsken o just nu går tikarna först.

Tror själva absolut inte att ett argument för tik är att man ev kan avla på den. Merparten av sällskapshund köparna har nog inte avel i sina tankar.

TS frågade om varför o detta är min förklarning inget vetenskapligt bevisat.

Uppfödaren jag pratade med sa dock att det efterfrågas ( i alla fall hos henne) efter färgade golden. De vill inte ha vita. Det kan styrka tankarna att dom vill ha mindre hundar då de färgade oftast är mindre. Eller om de helt enkelt tycker att en goldenfärgad golden är finare än en vit golden. ja jag vet att alla golden är golden men för att även den mindre vetande ska förstå så skrev jag så.

mrflanell
4/5/13, 10:21 PM
#6

tusen tack för mycket bra svar ni är så vänliga jag uppskattar detta verkligen

Annons:
Linnea
4/26/13, 10:45 AM
#7

Man kan ju kastrera sin hanhund, det kan ju hjälpa.. Sen behöver inte alla hanar tvunget gå och skvätta överallt. Jag menar, 20 hundar som pinkar in revir på samma ställe?? Klart dom måste pinka över de andras heeela tiden. Men man måste inte låta dem stanna vid varenda träd och stolpe. Bara gå så kan man aktivera hunden men lek eller sök på nåt speciellt ställe istället för att stå stilla halva promenaden. 

Ju mer de får lukta ju mer vill de lukta. För hunden är det lite som att läsa tidningen, dagens nyheter liksom. Måste hunden göra det alltid? Nej.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

TINOO
4/26/13, 6:59 PM
#8

Har också uppfattat det som att tikarna är mer lättsålda än hanarna. Tror hanarna har dåligt rykte om sig att dom ska vara svårare att ha än tikarna, exempelvis att dom ska testa ledarskapet mer, markera inomhus, utveckla han-aggressivitet, jucka på folk osv osv..

Min personliga uppfattning (om man ska generalisera) är att tikarna är mer allvarligt lagda, mognar fortare, kan ha jobbiga löp och när dom väl hamnar i slagsmål så är det på liv och död.

Hanarna uppfattar jag som mer lekfulla (barnsliga) långt upp i ålder, att dom är jämnare i humöret, har inte lika "allvarliga" slagsmål som tikarna.

Deras dåliga rykte handlar väl (i dom flesta fall) om uppfostran och understimulering. Sen vilket kön som passar en person bäst är ju en smaksak :)

[Timantis]
4/26/13, 7:41 PM
#9

#8

Håller inte med dej alls. Är det golden du tänker på eller hundar över huvud taget?

TINOO
4/27/13, 10:39 AM
#10

#9

Talar om hundar generellt, du måste inte hålla med mig, för som jag skrev så är det "min personliga" uppfattning :P precis som du har uttryckt din i tidigare inlägg

[Timantis]
4/28/13, 7:32 AM
#11

#10

Nu frågade TS speciellt om golden o där var min tanke. därav att jag inte höll med dej ang det du skrev.

 Men vid många andra raser håller jag med helt o fullt.

[AnnaFannyKarolina93]
6/14/13, 8:20 AM
#12

Min mamma hade en Tik och jag har en Hane. Personligen förstår jag inte varför det skulle vara jobbigare med hanar jämfört med tikar. Tycker att de är lika charmiga båda två, möjligen att hanar är lite vildare men det kan ju bero på hundens individ snarare än något annat.

[Timantis]
6/14/13, 11:05 AM
#13

Efter att ha en hormonstin hane ( dock ej golden) hemma o efter tävlingen igår där en hane ( ej golden) tappade huvudet totalt pga att min tik ev kunde lukta löp då min andra hund (golden) slutat löpa för 1 vecka sen o jag vet att hon även efter löp luktar gått ca 2 månader efter. Så är jag helt inne på att nästa hund även den blir en tik. Trots att jag egentligen vill ha en hane pga riskerna med livmoderinflamation o  juvertumörer hos tikarna.

Så jag förstår att hanarna blir kvar ( någon som förstod något av mitt inlägg haha)

Annons:
[Fridaakafrodo]
6/14/13, 12:47 PM
#14

Enligt mina föräldrar (Pappa har så gott som växt upp med hundar och har ganska stor erfarenhet) så är okastrerade hanhundar lite "vildare" och kaxigare, generellt sett alltså och att tikar kan vara lite lättare att ha att göra med. Nu slutade det i alla fall med att vi är inne på vår andra Golden hane och trots att han kan vara lite dryg så är han helt underbar! <3

Upp till toppen
Annons: