Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 5593 ggr
TINOO
1/27/13, 12:05 AM

Introducera vilt

Hur introducerar ni era hundar för vilt?

Hade ju sån tur med min tidigare hund att apportera vilt bara kom av sig självt, så nu vet jag inte hur jag ska göra med min nya stjärna.

Fick tag i en kråka i höstas, när min flatcoated tik var ungefär 8-9 månader, och lät henne lukta och se om hon ville bära den. Först lade jag kråkan på marken som hon utan tveksamheter gick fram till, luktade på och började sen slita i vingar och huvud. Då gick jag bara emellan (utan att fya henne) och tog bort fågeln, lade den i en strumpa och provade kasta för att se om hon spontant plockade upp den, men icke. Istället sprang hon fram och försökte slita sönder den, vartefter jag åter (utan att fya) gick emellan, kastade den en bit och uppmuntrade henne att apportera den och sprang iväg en bit för att se om hon skulle följa efter med den. Då lyfte hon den i huvudet, bar den nån meter mot mig, lade ner den igen och började slita i strumpan…

Försökte några gånger till, men gav mig när hon "lyckades" bära den (i huvudet) och jag var snabb och tog emot.

Nu har jag läst Viltkontakt avsnittet i boken "Retrivern som apportör" 100 ggr och grubblat och grubblat hur jag ska göra till nästa gång vi ska prova så att det blir rätt.

Nu kan det ju komma sig att nästa gång vi försöker (under den kommande barmark säsongen) så har hon mognat på sig och apporteringen har blivit mer befäst så då kanske det bara lossnar. Men är ändå nyfiken på vad andra har för erfarenheter och tips vad man ska tänka på :)

Mvh Sara

Annons:
JamieBlue
1/28/13, 12:34 PM
#1

Jag är själv nybörjare inom området, men tror du det hjälper om du ger henne fågeln direkt i munnen? Backar ett fåtal steg, hoppas hon följer efter dig och sedan tar emot fågeln igen? Det är nämligen något som jag brukar träna på, att leka med en rolig grej med min hund, sedan släppa taget och backa något steg och om hunden då följer efter mig med leksaken i munnen så fortsätter vi leka. Han ska lära sig att det alltid är positivt att komma fram till mig när han bär något. Nå, som sagt, jag är själv nybörjare… Och min hund struttade mest omkring, stolt som en tupp, när han bar fågel för första gången. Men vi kastade aldrig fågeln, utan lade den på marken eller gav den till honom. Men det är i alla fall positivt att din hund inte är rädd för fågeln!

TINOO
1/28/13, 11:14 PM
#2

Provade räcka fram fågeln till henne också för att se om hon ville gripa den över magen, men då började hon bara slita i den igen :/ och ville inte kommendera henne att ta emot den så det vart tvingande.

Har tränat henne sen valp att det alltid innebär mer kul att komma med saker till mig, så det funkar jätte bra med dummies och leksaker att backa undan eller springa en liten bit så kommer hon ju i full gallopp och vill att vi ska bära saken tillsammans eller att jag ska kasta den åt henne.

Haha, älskar den looken som hundarna får när dom känner sig stolta och duktiga. Lillan fick den första gången vi gjorde viltspår och hon fick bära ut klöven från skogen, då känns det verkligen att det är en lyckad träning när man kan få hunden att må så gott över sig själv Glad

cupcakes
1/29/13, 5:47 AM
#3

Får se hur det går att skriva på min konstiga telefon, försöker hålla mig kort :) Jag har en DP-Golden där jag fått lära in det mesta inom apporteringen. Första gången med fågel knöt vi ett snöre i den och gjorde det till jaktlek. Jättemycket beröm när han tog i den a la små steg och klickertänk och så fick han aldrig chansen att bita och slita. Sedan, när han tog upp och höll i den, kunde jag springa och ropa och sedan kasta och göra samma sak. Fungerade för oss :)

TINOO
1/29/13, 7:49 AM
#4

#3

Bra tips! Hålla fågeln i rörelse tills hon tar ett ordentligt grepp och då berömma, ta emot och upprepa :)

Seglade runt på youtube igår också och hittade den här filmen, där håller dom hunden i rörelse och går förbi vilt med målet att valpen spontant plockar med sig en.

http://www.youtube.com/watch?v=mDztR_RTgmk

JamieBlue
1/29/13, 8:55 AM
#5

Du får berätta hur det går, jag är nyfiken! Blev sugen på att plocka fram den där måsvingen ur frysen nu :) För övrigt har jag motsvarande problem med dummies… Han har varit totalt ointresserad av dummies. Har nu lyckats få honom att tycka de är kul att leka med, men han vill mest ligga och gnaga av handtaget, hehe. Får se om jag startar en tråd om det.

[Timantis]
1/29/13, 10:38 AM
#6

SJälv tycker jag väl att när man introducerar med vilt att man väljer något "roligare" än en kråka. Mås brukar vara poppis. Men risken med en ung hund är ju att dom börjar leka o bita i en "god" fågel.

Är den tveksam skulle jag nog börja med att sätta fast några vingar på dummisen eller skaffa kanin dummis.

Annons:
TINOO
1/29/13, 3:53 PM
#7

#5 Ska återkomma med resultatet av vårat nästa försök. Såg att det fanns en tråd som hette "Bättre grepp om dummyn" du kanske hittar något bra tips där annars :) #6 Fick också höra att vissa hundar inte tycker om sk. skräpfågel (såsom kråka) i efterhand :) så har utökat mitt utbud med en mås och en gås som jag tänkt använda till nästa tillfälle. Några fler tips på "goda" fåglar? Så man vet vad man ska tigga av jägarna i bekantskapskretsen :) Låter klokt att investera i en kanin-dummy (!) det hade jag inte tänkt på. Den blir ju mer "naturtrogen" och otymplig såsom riktigt vilt är

[Timantis]
1/29/13, 9:58 PM
#8

Trut brukar vara poppis med. Duva O and Skrikandes( min golden är blir galen när hon får apportera and)  Matfåglar o ljusa fåglar spara de svarta fåglarna tills dom kan. Hare med men det är ofta svårt att få tag i o man sparar den gärna.

TINOO
1/30/13, 10:21 AM
#9

#8

Kanon! Tack :)

TINOO
4/21/13, 5:01 PM
#10

Uppdatering!

Idag apporterade vi fågel för första gången :D

Lade ut fåglarna på backen och gick över dom i rask takt så att hon bara fick ett tillfälle att plocka med dom. I början lyfte hon i vingarna och bara släppte efter en meter men på slutet av övningen så kunde jag kasta ut och hon greppade jätte fint och levererade till handen!

Mvh

Stolt och glad matte som längtar till barmarkssäsongen för mer träning och kanske till och med en tävling :D

cupcakes
4/21/13, 10:17 PM
#11

#10 Härligt!

MariaNessi
5/17/13, 9:09 AM
#12

Alltid skönt när det lossar och man kan komma vidare i sin träning!

Att lära hunden ta vilt finns det lika många sätt att göra det på som hundägare, vi har introducerat vilt helt kravlöst redan när de är 8-9 veckor som en lek. Har valpen lös och släpar en fågel eller kanin i vingen framför så att man väcker intresse och så fort valpen är med på noterna och börjar visa intresse att gripa efter viltet är det massor med beröm och försök till att få med sej hunden och gärna få den att krypa upp i famnen med sitt byte utan att jag ska ta det ifrån den direkt.

Sen byter vi mot något gott och ger massor av beröm och gör så ett par gånger. 

Sedan är det givetvis olika ifrån valp till valp, men ju tidigare man börjar desto enklare brukar det gå.

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Upp till toppen
Annons: