Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 7007 ggr
Carrui
2012-12-20 19:29

Labrador

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag äger en underbar labbkille på 3 år. Ni har antagligen sätt/hört om, "ett renrasigt helvete". Då tänkte jag på Labradoren. Hur har den förändras? Jag tycker att när jag ser en labrador så ser deras kropp rätt korrekt och hälsosam ut, starka ben, rak rygg osv. Men är intresserad av era åsikter, och gärna en bild på hur din labbe ser ut.

det här är min fina labrador;

Annons:
cupcakes
2012-12-20 22:16
#1

Jaktlabradoren är relativt oförändrad så vitt jag vet, men labrador finns ju i tre grupper nu för tiden.

Jakt, DP (Double Purpose) och utställning.

DP är alltså meningen att fungera till både jakt och utställning men detta är en mycket svår balansgång. En DP blir aldrig lika bra på jakt som en jaktavlad och aldrig lika "snygg" som en utställningsavlad. Dessutom väger de oftast över åt något håll då man inte kan lägga generna på mitten - detta kan ge bättre resultat i den ena eller andra grenen.

Utställningsvarianten är tyngre och inte lika smidig. På utställning prisbelönas hundar som är tjocka framför slanka musklade hundar. Framför allt är det psyket de tappat i, de har inte alls samma jaktinstinkter och samarbetsvilja.

De tyngre hundarna utan ökad storlek på benstomme leder även till högre grad av hd/ed än i de jaktavlade men problemet med hd/ed finns även där. De drabbas även av Osteochondros, en rubbning i tillväxtbrosk som påverkar hunden negativt.

Har inte stenkoll på om de har övriga sjukdomar i rasen, men på det stora hela har labben och golden förändrats på i stort sett samma sätt så vitt jag vet.

JamieBlue
2012-12-23 23:56
#2

Mycket tråkigt att man delar upp raser på det här viset, tycker jag. Det som gör att en hund blivit populär från början är ju dess egenskaper - egenskaper som avlats fram i ett särskilt syfte. Och slutar man avla på egenskaperna och bara på utseendet, ja, då har man ju missat poängen med rasen.

Galet.

Blev så upprörd när jag såg den dokumentären.

Beautyandbrains
2013-01-17 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kan inte hålla med om att de så kallade "utställningshundarna" prisbelönas om de är tjocka, det står i rasstandarden att de inte får vara det. Fetman står även med i SRD. Men ja ställer du en jaktlabbe brevid en vanlig labbe så ser jaktlabben ut som en tarm och den vanliga ser fet ut. Men det är en kompakt hund! Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup med väl välvda revben. Varför? Jo för att den skall ligga bra i vattnet under vattenarbetet.

De skall ha sin dubbla vattenavstötande underull, för att de ska kunna arbeta länge i vatten, även i kallare vatten.

Den skall ha sin "uttersvans" för att kunna styra i vattnet.

Allt som står i rasstandarden står där av en orsak, att hunden ska kunna fungera i sin tilltänkta uppgift.

Vid ett jaktprov jag var på i Oktober (i norrland) var man tvungen att bryta is på sjön för att kunna göra vattenarbetet. Jaktlabbarna vägrade gå ner i vattnet medans de vanliga gladeligen kastade sig ner i vattnet. De funkar i sin uppgift för att de har rätta exteriören. En vanlig labbe funkar minst lika bra som en jaktlabbe i jaktsammanhang.

Och nej den vanliga labben är inte sämre mentalt sätt, de har en stor will to please, som de skall ha. De har det rätta temperamentet. Tycker snarare att det är tvärtom baserat på de jaktlabbar jag har träffat. Men självklart finns det undantag i alla linjer.

Bild på mina labradorer, här är det 39 kg muskler och fri röntgad med A-A höfter..

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

[Timantis]
2013-01-18 10:34
#4

Undra vilka som orkar längst o är smidigast i skogen. En labbe på 23 kg eller en på 39.

Jag tycker att utställnings labbarna är för feta. I alla fall övervägande delen av dom. Det räcker att gå på en utställning. De vankar fram o rullar i ryggen.

Det är min åsikt o den står jag för.

#1

Har du bevis på dina påståenden? O DP är DUAL PURPOSE o inget annat.

Sen ligger ju skönheten i betraktarens ögon. Vissa gillar det smala o andra gillar det grövre.

#3 Dina ser riktigt fina ut.

Har en fråga (okunnig då labbe inte är min ras)

Hos utställnings golden är ofta spontan apporteringen "bortavlad" medvetet eller omedvetet. Visst dom går runt o bär på skor men sen då… Hur är det hos Labben. Är utställnings labben lika apporteringsvillig som jaktlabben eller finns det brister där?

cupcakes
2013-01-18 19:47
#5

#4 Självklart är det dual purpose, ursäktar! Ser nu att jag skrivit fel. Dock har det ju samma mening, de ska klara både utställning och jakt.

I princip hela mitt inlägg består av påståenden så jag vet inte om du menar något speciellt?
Men t.ex. att osteochondros är tillväxtbrosk som rubbats - ja, det har jag källor på.

Att man inte kan lägga gener precis på mitten är bara logiskt tänkande, man kan inte styra så att det hamnar preciis där mitten är. Men visst, slumpen kan föra fram en hund på gud vet hur många som har perfekt balans. Jag tänker inte säga att det är helt omöjligt. Frågan är hur man mäter detta..

Att utställningslabbar tappat egenskaper jaktlabbarna har kvar är främst från egna erfarenheter men det är å andra sidan relativt stora erfarenheter. Däremot finns det som alltid undantag. Det jag menar är att en rent jaktavlad t.ex. brukar ha mer spontanitet på bl.a. upptag, de vet vad de ska göra utan att ha tränat.

Beautyandbrains
2013-01-18 20:14
#6

Min hane på 39 kg är mycket snabb och smidig i skogen med en fantastisk uthållighet i sitt sökarbete. Och är mycket mjuk och fin i munnen. Vi har knappt tränat honom i delarna: springa ut, gripa och spriga till föraren. Det finns naturligt i honom.

Det gör det nog i de flesta labbar, men undantag finns självklart i alla linjer. Sedan ligger mycket i ägarens intresse att förvalta den egenskapen.

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

Annons:
Sugiyama
2013-01-28 21:24
#7

Hur kan du säga att båda typerna fungerar precis lika bra i jakten? Det är väl bara att kolla jaktprovsstatistiken och se hur många JCH det finns i respektive grupp. Har själv en av varje typ och det är stor skillnad i kapacitet och mentalitet.

Sugiyama
2013-01-28 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om jag nu lyckas ladda upp så är i alla fall här en bild på mina.

Linnea
2013-02-05 15:44
#9

#7 Sen är det ju så att de som föder upp och köper hundar av utställningstyp inte går jaktprov i samma utsträckning som uppfödare/ägare av hundar jakttyp.

Detta innebär ju att jaktegenskaperna försämras över tid eftersom man inte testar dom och man avlar på hundar som man inte vet om dom har bra jaktegenskaper eller inte. Därav borde det inte vara så svårt att avla fram dual purpose-hundar - det gäller att gå jaktprov med dem och endast använda de som utmärker sig i båda skog och utställningsring.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sugiyama
2013-02-11 18:53
#10

När jag skaffade min första labbe så var man tvungen att ha pris på jaktprov för att bli utställningschampion. Då såg man många av utställningstypen på proven, tyvärr gick det inte så bra för dom. Jag försökte själv några gånger men min hund räckte inte till. Numera har man tagit bort jaktprovskravet och då är det inte så många uppfödare av utställningstypen som startar.

[Timantis]
2013-02-11 21:19
#11

# 10

utan jaktprovs merit blir du bara "parentes" Champion SE U(u)Ch för att bli SE UCh krävs även minst en 2a i öppenklass Jakt ( utställningschampion)

Likväl som du bara blir parentes champion ifall det inte finns någon utställningsmerit. SE J(j) Ch För att bli SE JCh så krävs minst good på utsätllning efter 15 månader. ( jakt champion)

Så ska man bli riktig champion krävs både utställnings merit o jakt merit

Så borttaget är det inte.

Linnea
2013-02-12 11:40
#12

#11 Det bästa för att bevara såna här raser vore ju att man inte fick nån titel alls utan jaktprovsmerit. Jakten är ju det som skapat rasen från början.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sugiyama
2013-02-16 17:50
#13

Ja men de flesta är ju nöjda med paranteschampionaten. Tidigare kunde man inte ens bli det. Fast det är bra tycker jag, dumt att folk som inte har intresse eller hundar som räcker till ska tvingas till jaktprov resp. utställning.

Annons:
Linnea
2013-02-16 18:42
#14

#13 Men det är just därför vi har raser som blivit uppdelade. gillar man inte jakt så skaffar man väl inte en jakthund eller?

Tyvärr blir raserna förstörda när man börjar avla enbart på utseende, eftersom de inte används (valla, jaga mm) så vet man ju inte hur hållbara dom är. Och vissa raser som tex basset hound har numera magen nästan släpandes i backen, detta har varit en mycket duktig jakthund men nu kan dom knappt ta sig över en liten pinne utan att skrapa i..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Timantis]
2013-02-16 22:21
#15

Ja visst kan man köpa en jakt hund utan att gilla jakt. Hur många har inte tex tax? Jag har en dp golden som jag inte jagar med. Har en flat coat som jag heller inte jagar med ( ska visserligen) Massor med folk har retrievrar av jakt typ pga att dom är föriga. Perfekt att tävla lydnad bruks med.

Linnea
2013-02-17 09:30
#16

#15 jo folk har ju det och därför har vi en sån uppdelning i vissa raser och andra raser har blivit förstörda pga ren utseendeavel och kan inte användas till det de är tänkta för. Taxen tex hade inte så korta ben förr, det är en tidig variant av utseendefixering och lite överdriven tolkning av rasstandarden.

Klart man kan använda dom till annat men vill man värna rasen så får man ju faktiskt avla på såna hundar som passar in i rasstandarden, inte bara utseendemässigt.

I SKKs broschyr Hundutställning står det såhär:

”Alla hundraser har avlats fram för en viss uppgift, till exempel vallning av boskap eller olika typer av jakt. Rasstandarden slår fast hur en hund ska se ut för att på bästa sätt kunna utföra uppgifterna.”

Tycker du att tex basset, engelsk bulldogg mfl kan anses ha en exteriör som innebär att de kan utföra den uppgift de avlats fram för att göra?

Att man sen inte hetsar tjurar längre spelar mindre roll, det gör det inte ok att avla fram hundar som har svårt att både gå, andas och föda normalt!

Till TS: Utställningslabben har ju blivit större och tyngre än vad rasen var förut. Din har också väldigt mycket lös hud kring halsen vilket jag inte sett förut på en labbe.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hiro
2013-04-25 22:09
#17

Jag har läst denna tråd flera gånger och jag tänker då jag läser, varför ser jaktlabben ut som den gör? Jo, för att det är det som passar bäst för jakten. Man har avlat på de bästa hundarna för att få fram de bästa valparna. Hade utställningsvariantens kropp varit det bästa för jakt så hade labbarna som man jagat med sett ut så men eftersom de uts avlade inte håller måttet som jakthundar så har man då avlat på det som duger helt enkelt

MariaNessi
2013-05-16 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej!

Ny på forumet🙂

En liten presentation av mej innan jag postar i tråden:

En 32årig labradorfanatiker, har en gammal gubbe på 11år ifrån Minnows och en 3årig tik ifrån Searover. Står även i kö för en tik 2014 ifrån Streamlights. Jag har mina labbar till jakt och lydnad, men jakten står högst på listan.

Nog om mej😉

Angående labradoren och dess förändring så tycker jag det är lite ledsamt när man ser dem på utställningarna.. Stora, klumpiga och otroligt tunga. De hundar man ser i showringen har tyvärr inte mycket med smidig jakthund att göra.

En labrador för mej är en apportmaskin, den ska vara smidig, snabb och stark! Den ska klara att apportera i tät vass utan att krokna efter 1 apport. Den ska inte vara en tung hund runt 40-45kg vilket är en vanlig syn i utställningsringen. Det är väldigt synd att rasen blivit såpass delad som den blivit, men det är bara att inse fakta. 

Samtidigt är det inte så konstigt  att rasen blivit delad med tanke på labbens otroligt härliga mentalitet, en stor portion vänlighet och will to please. De är avlade för att finnas till för sin förare. Att fler än jägarna vill ha dem är fullt förståeligt, det är trots allt en jäkligt härlig ras. För faktum är att en jaktlabbe inte passar i ett hem där den inte får jobba. 

Tråkigt nog har många labbar oavsett modell problem med Hd och Ad förhoppningsvis blir det bättre i framtiden med hjälp av noggrann avel.

Bifogar en bild på min tik, mankhöjd ca 50cm och vikt på 21kg, skillnaden på henne och en showlabbe är enorm.

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Hiro
2013-05-16 12:15
#19

#18 Otroligt vacker hund du har där :) Håller helt med ditt inlägg

MariaNessi
2013-05-16 12:57
#20

Tusen tack! Hon är en riktig goding trots att hon är svanslös (fick kuperas pga svansskada)

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Annons:
Hiro
2013-05-16 16:32
#21

#20 Ajdå, men hon är säkert glad ändå

MariaNessi
2013-05-16 17:01
#22

Absolut! Knoppen går som en liten proppeller

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Hiro
2013-05-16 19:20
#23

haha

Upp till toppen
Annons: