Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 10969 ggr
[pandes]
1/11/12, 4:43 PM

Skaffa Golden?...

Har länge velat ha hund och som det ser ut nu så blir det kanske hund till sommaren. En ras som går bra med hela familjen skulle vara Golden.

5h om dagen eller mindre skulle den vara ensam, sedan promanader med mig mest. Jag vill träna kantarellsök och gärna pröva på agility, lite hinder i trädgården och även banan som finns en bvit bort.

Finns det något tips från goldenägare eller kanske förslag på bättre ras
? :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Maria29
2/23/12, 5:02 PM
#2

Om du vill veta mer om golden så ta gärna kontakt med golden retriever klubben (där kan du även finna valp eller omplacering). Jag tar långa promenader varje dag samt leker/tränar (Albert gillar nosarbete och kräver daglig stimulans) en liten stund varje dag. Alla hundar är individer så jag kan bara tala för mina, min golden funkar inte med barn (golden kan funka jätte bra med barn men rasen är egentligen en vattenaporterande fågelhund). Nu hoppas jag att jag inte avskräcker er för golden är en väldigt trevlig ras (både uts. och jakt har sina fördelar). Ett läs tips är "Golden retriever möjligheternas ras". Lycka till med framtida vovve!!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Kickilu
2/28/12, 11:46 AM
#3

Jag tycker att det är en trevlig ras men upplever också att den kräver en del arbete så den får stimulering. Vill inte gärna vara ensam utan är gladast om den får vara med. Min funkar bra med allt o alla men är mycket stark vilket kan vara en nackdel i en del situationer. Min har aldrig visat någon sur min utan tvärtom en otroligt sprudlande energi. Allt är roligt. Jag måste alltid vara på min vakt vid promenader då allt som rör sig triggar igång honom och allt vatten vill han bada i. Är man inte med på noterna så hamnar man lätt i vattnet själv.

Detta är utifrån hur jag upplever rasen. Sedan kan det alltid skilja sig från hund till hund.

[JoannaStridh]
3/1/12, 3:35 PM
#4

Golden Retriever - världens underbaraste hundras med fint hjärta. Men som sagt behöver den mycket motion och stimulering. Våran hund brukar få vara ute fyra timmar+ om dagarna, men han har fortfarande extremt mycket energi. Eftersom alla i familjen jobbar/pluggar så måste han vara ensam relativt mycket oftast går vi iväg kanske åtta och är borta till 15-16. Men han klarar sig väldigt bra. Så länge han får långa promenader när vi väl är hemma så är han glad. Oftast sover han hela dagarna då vi är borta. Det finns dock minus med rasen också, eftersom det är en fågelhund ÄLSKAR dom att ha saker i munnen så man kan nästan aldrig ha något i hans höjd framme utan att han kommer stolt med saken i munnen. (Med en mun av sammet så går självklart inget sönder, men vem vill ha saliv på alla strumpor?) Och som Kickilu sa så måste man alltid vara på sin vakt, får den syn på vatten så… är det svårt att stoppa den.

Men det är en perfekt hund ifall du är aktiv. Han är som sagt helt perfekt att vara ute att jogga med, och träna med över huvudtaget. Och en väldigt trevlig hundras överhuvudtaget.

(Självklart är det olika från hund till hund, men som jag har sett den är det en väldigt trevlig hundras!)

Kickilu
3/2/12, 11:57 AM
#5

#4 Instämmer helt i det du skrev med fint hjärta. Jag har två hundar av olika raser men helt klart så är det min golden som är expert på att få mig att känna glädje. Har inget att göra med känslorna för mina hundar då jag tycker lika mycket om båda två men golden är så otroligt tacksam. Allt som handlar om uppmärksamhet så blir han glad. Spelar inte så stor roll om jag skulle sätta på tratten efter promenad då han blivit opererad, klippa klor, busa eller gosa. Bara han får vara i centrum.

[pandes]
3/3/12, 9:57 AM
#6

#4 Jo jag vet att dom tycker om att ha saker i munnen, men dom gör inte sönder något. Har sett Golden Retrievers ha 3 ägg i munnen, hela och fina när dom kom ut igen. Helt fantastiskt ändå. Att hunden behöver mycket motion gör inget, jag kommer självklart komma hem direkt och gå ut med hunden, min mamma tjatar om att hon vill börja gå ut och springa, så varför inte med ett koppel i handen? :)

Stimulering, jag vill mer än gärna träna att söka kantareller, agility skulle vart nåt, det finns en bana 30 minuter härifrån om vi ska promenera. Sedan kan man allt pröva ai trädgården, har stt hinder man kan köpa. Fast dte skulle bara vart några stycken då. :)

#5 Min hund kommer vara i centrum varje dag i dens liv!

Annons:
[JoannaStridh]
3/4/12, 4:55 PM
#7

#6 låter nog som om du skulle vara en bra ägare för en golden just i stunden! :) Men om du har planer på att börja jobba mer/studera kan det kanske bli lite svårt att gå ut och gå med hunden!

Min golden älskar att söka, det bästa han vet. Både efter godis och människor, skogen eller hemma spelar ingen roll!

[pandes]
3/4/12, 5:13 PM
#8

#7 Jag går just nu i åttan, och mina två syskon i 3:an och 5:an… Jag själv är 100% på att jag vill gå djursjukvård, det är liksom bestämt. Annars hundprogrammet och det finns oftast hunddagis på naturbruksskolor med hundprogrammet, vilket är bra om mina syskon inte kan gå ut med hunden någon dag. Jag bor mitt i ingenstans och kommer därför ha, vart jag än börjar, en bra bit till gymnasiet eftersom det inte finns några intressanta program i närheten… Så det blir ändå lite si sådär på om vi verkligen kan skaffa hund… Men alla jag känner har hund och det funakr ju jättebra med deras hundar…

Åh jag verkligen längtar tills jag kan gå ut i skogen med min egna vovve och plocka svamp…

[Timantis]
3/9/12, 10:50 AM
#9

Hej

Tycker att en golden skulle passa bra hos Er. Visst den behöver motion o stimulans men det verkar den ju kunna få.*(vilken ras behöver inte det?) Att bära allt ja visst kan den göra det men som du själv skriver har den inte sönder något.

Min golden är helt underbar. Älskar att jobba men även att ligga still framför brasan o bara vara. Man lär hunden att koppla av o då blir det inte några problem. Men sen behöver man ju inte välja den aktivaste i kullen heller.

Prata med uppfödaren o tala om vad du ska göra med hunden o hur den får det hos Er. En bra uppfödare ger dej den valpen som hon/han bäst tror skulle passa Er. Prata med flera uppfödare o hitta en ni tycker verkar bra. Sen är det viktigt att alla i familjen är med på hundköpet. Då det är din mamma som har huvudansvaret då du ej är myndig.

Ett tips är välj inte någon åt jakthållet. De kräver mer än du troligen kan ge den.

lycka till.

Björnidet
4/2/12, 12:49 PM
#10

Flat Coated retriver är en hundras som jag haft, gladare och mer arbetssam hund får man leta efter, min var så snäll att han var dum, vem som helst kunde ta ben som han gnagde på ifrån honom och jag hade slagit vad om att den som får hunden att morra och markera att maten/benet var hans skulle få 1000:- av mig. 1000 lappen har jag kvar för ingen lyckades med det..

Rasen är mycket lättlärd och vill vara med hela tiden, den hund jag hade var den enda jag haft som dök efter en påskjuten and som nöp fast sig i botten, han hämtade upp saker som barne kastade i vattnet och sjönk , hunden dök även om det var en meter djupt för att hitta sakerna. Rasen lämpar sig bra tillsammans med barn, du kan jaga med den som stötande och apporterande hund, säkert finns många andra saker dem skulle passa till och som jag inte provat.

Lycka till med ditt hundsök.

Falathrin
10/18/13, 5:44 PM
#11

EDIT: Upptäckte nu att tråden var gammal, ber om ursäkt!

Life is better with dogs.

Upp till toppen
Annons: